Sak: 21-191 Klage på avtaleinngåelse og -vilkår – NordlysEnergi AS

Sak reg.nr: 21-191 Klage på avtaleinngåelse og -vilkår – NordlysEnergi AS Saken gjaldt uenighet om avtaleinngåelse og avtalens vilkår. Klager avviste krav om bruddgebyr. Klager anførte at NordlysEnergi AS ikke har overholdt sin opplysningsplikt vedrørende avtalevilkår ved dørsalg. Klager hevdet at han ikke ble opplyst om vesentlige avtalevilkår som eksempelvis bindingstid før angrefristen var utløpt, og reagerte på at dette ikke er gjort på en klar og forståelig måte. Klager viste til at avtalevilkårene fremgår på baksiden av avtaledokumentet som ble signert og hevdet at dette ikke er tilstrekkelig og klar informasjon om avtalens vilkår. Klager hevdet at de manglende opplysninger om avtalens innhold ved avtaleinngåelse medfører et brudd på angrerettloven. NordlysEnergi AS har fremholdt at selger muntlig opplyste om angrerettloven og avtalens bindingstid, og viste til at dette skal fremgå av avtalens vilkår som ble tilsendt klager i etterkant av avtaleinngåelse. NordlysEnergi AS avviste klagers anførsler om brudd på angrerettloven. Klager ble enstemmig gitt medhold.

NordlysEnergi AS benytter Energi Norges standardkontrakter.  

Saken gjelder uenighet om avtaleinngåelse og avtalens vilkår. 

Regelverk: Standard kraftleveringsavtale §§ 1-3 og 1-4. Angrerettloven. 

Historikk:  

03.03.21 – Kundeforhold opprettet.  

Krav: Klager avviser krav om bruddgebyr. 

Partenes anførsler: 

Klager anfører at NordlysEnergi AS ikke har overholdt sin opplysningsplikt vedrørende avtalevilkår ved dørsalg. Klager hevder at han ikke ble opplyst om vesentlige avtalevilkår som eksempelvis bindingstid før angrefristen var utløpt, og reagerer på at dette ikke er gjort på en klar og forståelig måte. 

Klager viser til at avtalevilkårene fremgår på baksiden av avtaledokumentet som ble signert og hevder at dette ikke er tilstrekkelig og klar informasjon om avtalens vilkår. Klager påpeker forbrukeren skal ha all vesentlig informasjon før avtaleinngåelsen, og at det derfor ikke skal være nødvendig å lese gjennom avtalevilkårene i ettertid. 

Klager mener at de manglende opplysninger om avtalens innhold ved avtaleinngåelse medfører et brudd på angrerettloven § 8, og viser til at det er NordlysEnergi som har bevisbyrden i saken.  

Klager avviser krav om bruddgebyr. 

NordlysEnergi AS (NordlysEnergi) har blitt forespurt om en uttalelse i saken ved e-poster av 11.06.21, 23.06.21, 06.07.21, 21.12.21 og 31.01.22, men har ikke kommet med et tilsvar i saken.  

NordlysEnergi har i svar til klager fremholdt at selger muntlig opplyste om angrerettsloven og avtalens bindingstid, og viser til at dette skal fremgå av avtalens vilkår som ble tilsendt klager i etterkant av avtaleinngåelse.  

NordlysEnergi avviser klagers anførsler om brudd på angrerettloven.  

Nemnda ser slik på saken:

Saken gjelder tvist om bindende avtale er inngått, herunder spørsmål om klager kan gå fra avtalen uten å betale bruddgebyr. 

I henhold til nemndsavtalen pkt. 1.7 kan nemnda, hvis motparten ikke har kommet med uttalelse, avgjøre saken på grunnlag av saksfremstillingen i klagen.

Elklagenemndas sekretariat har oppfordret NordlysEnergi AS i brev av 13.04.21 og i e-poster av 11.06.21, 23.06.21, 06.07.21, 21.12.21 og 27.04.22 til å legge frem kopi av all dokumentasjon som klager har mottatt i forkant og etterkant av avtaleinngåelsen. Dette er ikke innkommet. Når NordlysEnergi AS velger å ikke komme med dette fremstår det klart for nemnda at den bevistvil som da blir skapt må gå ut over NordlysEnergi AS.

På denne bakgrunn legger nemnda til grunn klagers anførsler, og bindende avtale kan ikke anses inngått og klager kan dermed gå fra avtalen uten plikt til å betale bruddgebyr.

Nemndas konklusjon er at klager gis medhold.

Uttalelsen er enstemmig.

VEDTAK

Klager gis medhold.

Oslo, 2. mai 2022

Ragnar Lindefjeld, leder

Thomas Iversen, Forbrukerrådet

Jon Aadland, Energi Norge 

Lars Lima, Energi Norge  

 

Elklagenemndas vedtak er rådgivende. Ved vedtak som går imot innklagede, skal innklagede gi begrunnet melding til klager og nemnda innen fire uker dersom vedtaket ikke vil bli fulgt.