Sak: 21-206 Klage på avtaleinngåelse og -vilkår – NordlysEnergi AS

Sak reg.nr: 21-206 Klage på avtaleinngåelse og -vilkår – NordlysEnergi AS Saken gjaldt uenighet om avtaleinngåelsen og dens vilkår. Klager avviste krav om bruddgebyr. Klager inngikk avtale med NordlysEnergi AS ved dørsalg. I etterkant av dette ble klager kontaktet av sin tidligere strømleverandør med et nytt tilbud. Klager valgte da å takke ja til tilbudet avbryt avtalen som ble inngått med NordlysEnergi AS. Klager anførte at bruddgebyret var urettmessig høyt, og hevdet at beløpet ikke reflekterte de faktiske kostnader som kreves erstattet av selskapet via gebyret. NordlysEnergi AS anførte at bruddgebyret er rettmessig, og at klager tydelig informeres om bruddgebyret og dets størrelse i avtalens vilkår som klager er blitt tilsendt etter avtaleinngåelse. NordlysEnergi AS opprettholdt sitt krav ovenfor klager. Klager ble enstemmig gitt medhold.

NordlysEnergi AS benytter Energi Norges standardkontrakter.  

Saken gjelder uenighet om avtaleinngåelsen og dens vilkår. 

Regelverk: Standard kraftleveringsavtale § 1-2. 

Historikk:  

Februar 2021 – Kundeforhold opprettet.  

Krav: Klager avviser krav om bruddgebyr på kr. 2 105,89. 

Partenes anførsler: 

Klager inngikk avtale med NordlysEnergi ved dørsalg. I etterkant av dette ble klager kontaktet av sin tidligere strømleverandør med et nytt tilbud. Klager valgte  å takke ja til dette tilbudet og avbrøt avtalen  med NordlysEnergi.  

Klager avviser krav om bruddgebyr. Klager anfører at han ikke ble opplyst om bruddgebyr ved avtaleinngåelsen, og hevder derfor at kravet ikke er rettmessig. Klager viste til retningslinjer for dørsalg om opplysningsplikt av vesentlige avtalevilkår og hevder at dette ikke er overholdt av NordlysEnergi.   

Klager anfører at bruddgebyret er urettmessig høyt, og hevder beløpet ikke reflekterer de faktiske kostnader som kreves erstattet av selskapet via gebyret. 

NorgesEnergi AS (NordlysEnergi) har ikke besvart Elklagenemndas forespørsler av 11.05.21, 11.06.21, 23.06.21, 06.07.21, 11.08.21 og 10.01.22 hvor det er bedt om et tilsvar i saken. 

Av NordlysEnergis svar til klager fremgår det at de mener at bruddgebyret er rettmessig, og at tydelig informeres om bruddgebyret og dets størrelse i avtalens vilkår som klager er blitt tilsendt etter avtaleinngåelse.  

NordlysEnergi har opprettholdt sitt krav ovenfor klager. 

Nemnda ser slik på saken:

Saken gjelder tvist om bindende avtale er inngått, herunder spørsmål om klager kan gå fra avtalen uten å betale bruddgebyr. 

I henhold til nemndsavtalen pkt. 1.7 kan nemnda, hvis motparten ikke har kommet med uttalelse, avgjøre saken på grunnlag av saksfremstillingen i klagen.

Elklagenemndas sekretariat har oppfordret NordlysEnergi AS i brev av 11.05.21 og i e-poster av 11.06.21, 23.06.21, 06.07.21, 11.08.21 og 10.01.22 til å legge frem kopi av all dokumentasjon som klager har mottatt i forkant og etterkant av avtaleinngåelsen. Dette er ikke innkommet. Når NordlysEnergi AS velger å ikke komme med dette fremstår det klart for nemnda at den bevistvil som da blir skapt må gå ut over NordlysEnergi AS. 

På denne bakgrunn legger nemnda til grunn klagers anførsler, og bindende avtale kan ikke anses inngått og klager kan dermed gå fra avtalen uten plikt til å betale bruddgebyr.

Nemndas konklusjon er at klager gis medhold.

Uttalelsen er enstemmig.

 

VEDTAK

Klager gis medhold.

Oslo, 2. mai 2022

Ragnar Lindefjeld, leder

Thomas Iversen, Forbrukerrådet

Jon Aadland, Energi Norge 

Lars Lima, Energi Norge  

 

Elklagenemndas vedtak er rådgivende. Ved vedtak som går imot innklagede, skal innklagede gi begrunnet melding til klager og nemnda innen fire uker dersom vedtaket ikke vil bli fulgt.