Sak: 21-374 Klage vedrørende avtale og tilleggsprodukter – Hafslund Strøm AS

Saken gjaldt uenighet om avtale og avtalevilkår. Klager hevdet at han har betalt for mye og krevde dette tilbakebetalt. Klager viste til faktureringen og hevdet at han er feilfakturert. Klager viste til betalingstjenesten Lik Betaling og påpekte at beløpet skulle vært 12500, men at han har betalt kr. 17 000. Hafslund Strøm AS anførte at Betalingstjenesten Lik Betaling gir kunden det samme beløpet å betale for strømforbruket hver måned hele året. Hafslund Strøm AS anførte at klagers bestillingsbekreftelse/aksept av Lik Betaling ikke lenger er tilgjengelig da bestillingen ble gjort i 2018. Hafslund Strøm AS påpekte at tjenesten Lik betaling har kommet tydelig frem på utstedte fakturaer. Hafslund Strøm AS har tilbudt en minnelig løsning ved å kompensere klager med 50 % av restansebeløpet i tillegg til termingebyr. Klager ble enstemmig ikke gitt medhold.

Hafslund Strøm AS benytter Energi Norges standardkontrakter.   

 

Saken gjelder uenighet om avtale og avtalevilkår.   

 
Regelverk:

Standard Kraftleveringsavtale § 1-2.   

 

Krav:

Klager hevder at han har betalt for mye og krever dette tilbakebetalt.  

 

Partenes anførsler:  

Klager hevder at han har betalt for mye og krever dette tilbakebetalt.  

 

Klager viser til faktureringen og hevder at han er feilfakturert. Klager viser til betalingstjenesten Lik Betaling og påpeker at beløpet skulle vært 12500 i perioden fra 01.01.21 til 01.05.21, men han har betalt kr. 17 000.  

 

Klager finner ikke selskapets kundebehandling tilfredsstillende.   

 

Hafslund Strøm AS (Hafslund Strøm) anfører at Betalingstjenesten Lik Betaling gir kunden det samme beløpet å betale for strømforbruket hver måned hele året. Med Lik Betaling beregner Hafslund Strøm den totale kostanden for kundens strømforbruk hele året og deler det på 12 måneder. Produktet koster 49 kr per måned.   

 

Hafslund Strøm anfører at klagers bestillingsbekreftelse/aksept av Lik Betaling ikke lenger er tilgjengelig da bestillingen ble gjort i 2018.  Endringer av datasystemet har ført til at slike aksepter ikke er lagret i forbindelse med salg på dette tidspunktet.   

 

Hafslund Strøm påpeker at tjenesten Lik betaling har kommet tydelig frem på utstedte fakturaer. Hafslund Strøm påpeker også at når en kunde betaler faktura hver måned over en lengre periode uten innvendinger, regnes dette som en bekreftelse/aksept.   

 

Hafslund Strøm anfører at klagers strømavtale er avsluttet og opphørsfaktura er betalt. Hafslund Strøm ønsker å komme til en minnelig løsning ved å kompensere klager med 50 % av restansebeløpet i tillegg til termingebyr, totalt kr. 2611,5.  

 

Nemnda ser slik på saken: 

Saken gjelder uenighet om avtale og avtalevilkår.  

 

I henhold til Standard Kraftleveringsavtale § 2-2 kan kraftleverandør kreve tilleggsbetaling ved feil ved måledata meddelt av nettselskapet, ved feil håndtering av måledata eller ved faktureringsfeil med mindre klager var i aktsom god tro.   

Ut fra foreliggende opplysninger og dokumentasjon, legger nemnda til grunn at klager har vært aktiv med betalingstjenesten "Lik betaling". Denne betalingstjenesten innebærer at kunden betaler et fast månedlig beløp til en konto hos strømleverandøren, som forutsetningsvis er litt høyere enn forventet forbruk i sommerhalvåret, og litt lavere enn forventet forbruk i vinterhalvåret. Poenget med tjenesten er å jevne ut kundens månedlige innbetalingsforpliktelse over årets 12 måneder.  

 

Klager har anført at det månedlige beløpet skulle vært 12 500 i perioden fra 01.01.21 til 01.05.21, men at han har blitt fakturert for kr. 17 000. Etter nemndas syn er tvisteperioden for kort til å vurdere om selskapet skulle justert det månedlige beløpet. Nemnda mener på denne bakgrunn at det ikke foreligger en faktureringsfeil som kan tilskrives selskapet, og det er derfor ikke nødvendig å vurdere om klager var i aktsom god tro.  

 

Hafslund Strøm har fremsatt et forlikstilbud om å ettergi halvparten av kravet mot kunden samt kostnaden for betalingstjenesten. Nemnda finner dette tilbudet rimelig. Nemnda oppfatter det slik at tilbudet fortsatt står ved lag, og anbefaler klager å akseptere tilbudet.  

 

Nemndas konklusjon er at klager ikke gis medhold. 

 

Uttalelsen er enstemmig. 

 

VEDTAK 

Klager gis ikke medhold. 

Oslo, 14. mars 2022 

Ragnar Lindefjeld, leder 

Thomas Iversen, Forbrukerrådet 

Jon Aadland, Energi Norge  

Lars Lima, Energi Norge   

Elklagenemndas vedtak er rådgivende.