Sak: 21-402 Klage vedrørende avtale – Tinde Energi AS

Saken gjaldt uenighet om avtaleinngåelse. Klager hevdet at avtalen var ugyldig og avviste fakturert krav. Klager hevdet at Tinde Energi AS har opprettet et kundeforhold uten hans samtykke. Klager påpekte at han og hans ektefelle aldri har samtykket til noen avtale hos Tinde Energi AS. Tinde Energi AS viste til SMS bekreftelse og velkomstbrev. Da avtalen var aktiv hos Tinde Energi AS i perioden fra 17.06.21 til 02.07.21, var det ikke lenger mulig å reversere oppstart på grunn av ny leverandør. Tinde Energi AS viste til at klager ble gitt alternative forslag til løsning, bl.a. at klager kun betalte for strømforbruket i den perioden han stod aktiv som kunde og at fastprisen ble fjernet. Tinde Energi AS opprettholdt sitt krav. Klager ble enstemmig gitt medhold.

Tinde Energi AS benytter Energi Norges standardkontrakter.   

Saken gjelder uenighet om avtaleinngåelse.   

 

Regelverk:

Standard Kraftleveringsavtale § 1-2.  

 

Historikk:   

17.06.21 – Kundeforhold opprettet.   

02.07.21 – Kundeforhold avsluttet.  

 

Krav:

Klager hevder at avtalen er ugyldig og avviser fakturert krav.   

 

Partenes anførsler:  

 

Klager hevder at Tinde Energi AS har opprettet et kundeforhold uten hans samtykke.   

 

Klager påpeker at han og hans ektefelle aldri har samtykket til noen avtale hos Tinde Energi AS. Klager har bedt Tinde Energi AS fremlegge lydopptak, samt dokumentere godkjennelse på strømleveranse, ordrebekreftelse med angrerettskjema. Dette er ikke blitt fremlagt.   

 

Klager hevder at avtalen er ugyldig og avviser fakturert krav.   

 

Tinde Energi AS (Tinde Energi) viser til SMS bekreftelse og velkomstbrev.   

 

Tinde anfører at avtalen ble inngått med ektefelle av klager og klager har tatt kontakt gjentatte ganger og bestridt faktura. Avtalen ble registrert som angret, slik at klager ikke har bindingstid. Da avtalen var aktiv hos Tinde i perioden fra 17.06.21 til 02.07.21, var det ikke lenger mulig å reversere oppstart pga ny leverandør.   

 

Tinde viser til at klager ble gitt alternative forslag til løsning, bl.a. at klager kun betalte for strømforbruket i den perioden han stod aktiv som kunde og at fastprisen ble fjernet. Denne løsningen ble fakturert.   

 

Nemnda ser slik på saken: 

 

Saken gjelder uenighet om avtale.  

 

I henhold til Standard nettleieavtale § 1 inngås nettleieavtalen mellom nettselskapet og kunden som bruker av nettjenester. Kunden er den som har inngått avtale med nettselskapet. Andre er ikke part i avtalen. For at en tredjeperson skal bli ansvarlig, må vedkommende samtykke i avtalevilkåret eller ansvar må følge av lov. Ekteskapsloven § 41 gir en særskilt hjemmel for at ektefeller i visse sammenhenger kan inngå avtaler som blir bindende også for den andre ektefellen. Det er i Elklagenemndas praksis lagt til grunn at denne bestemmelsen også omfatter det å tegne nettleie- eller kraftleveringsavtale om strøm til felles bolig, samt pådratt gjeld etter slike avtaler. 

 

I denne saken er det påstand mot påstand om klagers ektefelle har samtykket til inngått strømavtale. Slik saken er opplyst, legger nemnda til grunn at klager ved avtaleinngåelsen mottok en bekreftelsesmelding med hyperlenke til avtalevilkårene.     

 

Nemnda påpeker at angrerettloven stiller en rekke spesifikke krav til hvilken informasjon som skal gis både forut for avtaleinngåelsen og etter avtaleinngåelsen.  

 

Det er uomtvistet at klager har mottatt en bekreftelsesmelding i forbindelse med telefonsalget, hvor det fremgår at strømavtalen gir halv pris på strømmen de 2 første månedene. Deretter opplyses det at avtalen gir strøm til forvaltningspris og har et fastledd på kr. 79 per måned. Det står også at avtalen har 12 måneders avtaletid, og det er lenket til de fulle avtalevilkårene og angrerettskjema.   

 

Av angrerettloven § 10 følger det at den næringsdrivende skal bekrefte (det muntlige) tilbudet skriftlig på et varig medium etter endt salgssamtale, og at forbrukeren ikke blir bundet før tilbudet er akseptert skriftlig. Videre inneholder bestemmelsen et krav om at den næringsdrivende, i den skriftlige bekreftelsen, skal opplyse forbrukeren om at vedkommende ikke blir bundet av avtalen før tilbudet er akseptert skriftlig.   

 

Nemnda mener at Tinde Energi ikke har oppfylt kravene som følger av angrerettloven § 10 ettersom det i den skriftlige bekreftelsen av tilbudet, ikke er opplyst om at forbrukeren er ubundet inntil tilbudet er akseptert skriftlig.   

 

I tillegg bemerker nemnda at angrerettloven § 10 jf. § 15 krever at det i SMS-bekreftelsen, som bekrefter tilbudet etter endt salgssamtale, gis opplysninger om angrerett i henhold til § 8 første ledd bokstav h. SMS-bekreftelsen må gi opplysninger om at det foreligger angrerett, samt vilkårene, tidsfristene og fremgangsmåtene for å bruke angreretten. EU-domstolens dom i sak C-430/17 åpner for at det kan lenkes til selve angrerettskjemaet i SMSen, men øvrige opplysninger må fremgå direkte av SMS-bekreftelsen.    

 

I denne saken har Tinde Energi henvist til standard angrerettskjema via en hyperlenke i SMS-bekreftelsen, men selskapet har ikke gitt klager opplysninger om at det foreligger angrerett, samt vilkårene, tidsfristene og fremgangsmåtene for å bruke angreretten i selve SMS-bekreftelsen.   

 

Nemnda mener at Tinde Energi ikke har overholdt opplysningsplikten forut for avtaleinngåelsen i medhold av angrerettloven §10, jf. § 15, jf. § 8 første ledd bokstav h.  

 

I tillegg bemerker nemnda at angrerettloven § 18 krever at forbrukeren skal få en skriftlig bekreftelse på den inngåtte avtalen på et varig medium. Bekreftelsen skal inneholde alle opplysninger nevnt i angrerettloven § 8 første ledd, dersom disse ikke tidligere er gitt forbrukeren på et varig medium. Avtalebekreftelsen må dermed inneholde bl.a. angrerettskjema og fullstendige avtalevilkår, dersom de ikke allerede er gitt forbrukeren på et varig medium. Opplysningene må gis forbrukeren på et varig medium innen rimelig tid etter avtaleinngåelsen eller senest før levering av tjenesten begynner, jf. § 18. Etter nemndas syn har ikke Tinde Energi sannsynliggjort at den informasjonen som skal gis etter § 18 er gitt klager på et varig medium i tråd med lovens krav.    

 

Konsekvensen av ovennevnte brudd på angrerettlovens minstekrav til opplysninger i skriftlig tilbud og etterfølgende bekreftelse av avtalens innhold, må etter nemndas syn være at bindende avtale ikke kan anses inngått. 

 

Når angrerett utøves i tilknytning til en løpende avtale om kraftlevering som er påbegynt, skal forbrukeren i utgangspunktet betale et vederlag som står i forhold til det som er levert frem til angreretten utøves, jf. angrerettloven § 26 første ledd. Imidlertid bortfaller betalingsplikten der forbrukeren ikke uttrykkelig har bedt om at leveringen skal begynne innen utløpet av angrefristen der forbrukerens betalingsplikt bortfaller, jf. § 26 annet ledd bokstav b og der angrl. § 8 bokstav h og j ikke er overholdt, jf. § 26 annet ledd bokstav a. 

 

I denne saken har Tinde Energi igangsatt leveransen direkte etter avtaleinngåelsen og Tinde har heller ikke gitt informasjon om angreretten i tråd med angrl. § 8 bokstav h. Nemnda kan ikke se at Tinde Energi har dokumentert at klager har bedt om igangsetting av leveransen før utløpet av angrefristen. Nemnda har derfor kommet frem til at klagers betalingsplikt bortfaller. 

 

Nemndas konklusjon er at klager gis medhold. 

 

Uttalelsen er enstemmig.

 

VEDTAK 

Klager gis medhold. 

Oslo, 14. mars 2022 

Ragnar Lindefjeld, leder 

Gustav Norman, Forbrukerrådet 

Jon Aadland, Energi Norge  

Lars Lima, Energi Norge   

Elklagenemndas vedtak er rådgivende. Ved vedtak som går imot innklagede, skal innklagede gi begrunnet melding til klager og nemnda innen fire uker dersom vedtaket ikke vil bli fulgt.