Sak: 21-854 Klage på avtalevilkår– Fortum Markets AS

Saken gjaldt uenighet om inngåelse av avtale. Klager avviste fakturerte krav. Klager krevde at det ble fakturert etter inngått avtale om fast pris på 76,90 øre/kWh. Klager anførte at han ikke mottok avtalen per SMS, kun ved at avtalen ble opplest per telefon og bekreftet på SMS. Fortum Markets AS viste til at klager ble tilbudt om strømavtalen Fortum Trygg og at det ikke er inngått avtale om fast pris på 76.90 øre/kWh. Fortum Market AS viste til at klager mottar varsel om prisendringer per e-post eller SMS minst 14 dager i forkant. Fortum Markets AS anførte at grunnet regler knyttet til GDPR, kan lydfilen ikke sendes og kun videreformidles. Fortum Market AS opprettholdt fakturerte krav. Klager ble enstemmig gitt medhold.

Fortum Markets AS benytter Energi Norges standardkontrakter.   

Saken gjelder uenighet om inngåelse av avtale.   

Regelverk: Standard Kraftleveringsavtale § 1-2.   

Historikk:   

24.09.21 – kundeforhold opprettet.   

Krav: Klager avviser fakturerte krav. Klager krever at det blir fakturert etter inngått avtale om fast pris på 76,90 øre/kWh i perioden fra 24.09.21 til 31.12.21.  

Partenes anførsler:  

Klager hevder at det er inngått en avtale om fast pris på 76,90 øre/kWh i perioden fra 24.09.21 til 31.12.21 med Fortum Markets AS.   

Klager anfører at han ikke mottok avtalen per SMS, kun ved at avtalen ble opplest per telefon og bekreftet på SMS. Klager anfører at selskapet ikke vil fremlegge lydopptak av innsalgssamtalen som bekrefter inngått avtale.   

Klager finner ikke selskapets kundebehandling tilfredsstillende.   

Klager hevder at Fortum ikke har forholdt seg til inngått avtale og avviser fakturerte krav. Klager krever at det blir fakturert etter inngått avtale om fast pris på 76,90 øre/kWh i perioden fra 24.09.21 til 31.12.21.   

Fortum Markets AS (Fortum) viser til at klager ble tilbudt om strømavtalen Fortum Trygg fra 24.09.21 og at det ikke er inngått avtale om fast pris på 76.90 øre/kWh.  

Fortum viser til at klager mottar varsel om prisendringer per e-post eller SMS minst 14 dager i forkant.    

Fortum anfører at saken er tatt opp internt med deres kvalitetsavdeling som har gått igjennom salgssamtalen og bekreftelsen på SMS. Grunnet regler knyttet til GDPR, kan lydfilen ikke sendes og kun videreformidles. Kvalitetsavdelingen har informert om at det ikke fremkommer noe lovnad om fastpris ut året, men har likevel tilbudt klager en kompensasjon på kr. 500 for misforståelsen.   

Fortum opprettholder fakturerte krav.  

Nemnda ser slik på saken: 

Saken gjelder inngåelse av avtale og avtalevilkår.  

Klager anfører at det er inngått fastprisavtale på 76,90 øre/kWh ut året, etter oppringing fra telefonselger fra Fortum den 24. september 2021.  

Fortum erkjenner at deres telefonselger ringte klager den 24. september 2021 og at det ble inngått en avtale, men selskapet mener det ikke ble gitt noe tilbud om fastpris på 76,90 øre/kWh ut året. Slik saken er opplyst, legger nemnda til grunn at partene er enige om at det ble inngått en avtale etter uanmodet oppringing fra Fortums telefonselger. Partene er imidlertid uenige om hva som ble tilbudt klager. Uanmodet telefonsalg reguleres av angrerettloven, og det stilles strenge krav til fremgangsmåten ved slikt salg. Blant annet for å unngå tvil om hva som er tilbudt, stiller angrerettloven § 10 krav om at den næringsdrivende skal bekrefte tilbudet skriftlig på et varig medium etter at telefonsamtalen er avsluttet.  

Klager anfører at det aldri ble sendt noe skriftlig tilbud etter telefonsamtalen og selskapet har ikke fremlagt noen dokumentasjon som tilsier at dette ble gjort. Nemnda kan heller ikke se at selskapet har bestridt klagers fremstilling på dette punkt. Nemnda legger etter dette til grunn at Fortum i strid med angrerettloven § 10 unnlot å sende skriftlig tilbud i etterkant av telefonsamtalen. Det skriftlige tilbudet som skulle vært sendt klager på et varig medium ville avklart hva som var tilbudt klager. Fortum kan således klandres for at avtalens innhold ikke lar seg klarlegge. Konsekvensen av pliktbruddet må etter nemndas syn være at den bevistvil som er skapt som følge av pliktbruddet må gå ut over selskapet. Lovverket kan ikke praktiseres slik at selskaper gis insentiver til å bryte angrerettloven.  

Videre har Fortum tilkjennegitt at selskapet har lydopptak av salgssamtalen med klager. Nemnda vurderer det slik at opptaket mest sannsynlig vil avklare innholdet i det tilbudet som ble gitt til klager.  

Fortum har ovenfor nemnda anført at lydopptaket ikke kan sendes og kun videreformidles på bakgrunn av reglement knyttet til GDPR. Fortum anfører at deres kvalitetsavdeling har lyttet på opptaket og informert om at det ikke forekommer noen lovnad om fastpris ut året i samtalen.  

Nemnda finner det vanskelig å forstå at Fortum, ut fra en generell henvisning til GDPR, på denne måten i realiteten gjør det umulig for en forbruker, og for nemnda, å få opplyst klagesaken tilstrekkelig. Nemnda kan basert på en generell henvisning til GDPR ikke legge til grunn at Fortum er rettslig forhindret fra å oversende opptaket til nemnda.  

Den bevistvil som her er skapt må derfor gå ut over selskapet. På denne bakgrunn legger nemnda til grunn klagers anførsler, og bindende avtale om fast pris på 76,90 øre/kWh i perioden fra 24.09.21 til 31.12.21 anses inngått.  

Nemndas konklusjon er at klager gis medhold. 

Uttalelsen er enstemmig. 

VEDTAK 

Klager gis medhold. 

Oslo, 22. august 2022 

Ragnar Lindefjeld, leder 

Gustav Norman, Forbrukerrådet 

Jon Aadland, Energi Norge  

Lars Lima, Energi Norge   

Elklagenemndas vedtak er rådgivende. Ved vedtak som går imot innklagede, skal innklagede gi begrunnet melding til klager og nemnda innen fire uker dersom vedtaket ikke vil bli fulgt.