Sak: 21-857 Klage vedrørende avtalevilkår– NTE Marked AS

Saken gjaldt uenighet om varsling av prisendringer. Klager krevde at avtalen skulle tilbakeføres til de opprinnelige betingelser om fastpris. Klager krevde også tilbakebetalt det som var betalt for mye i fastbeløp. Klager hevdet at han ikke hadde mottatt varsel om prisendringer i henhold til gjeldende regler og at prisendringen derfor ikke kunne gjøres gjeldende. Klager anførte at NTE Marked AS ikke hadde oppfylt sin plikt om kunngjøring av prisendringen på deres nettsider og at informasjonen på faktura ikke er tilstrekkelig.  NTE Marked AS viste til at produktet endret navn fra "Innkjøpspris" til "Spotpris" i slutten av 2020. NTE Marked AS anførte at kundene som hadde denne avtalen ble varslet om at det ville komme en endring på fakturaen, men det ble ikke varslet om størrelsen på endringen. Kundene måtte inn på selskapets nettsider for å se at fastbeløpet endret seg til kr 42, -. NTE Marked AS endret sine rutiner etter at Forbrukertilsynet uttalte at prisendringer skulle informeres direkte til kunden. Klager ble enstemmig gitt medhold.

NTE Marked AS benytter Fornybar Norges standardkontrakter.   

Saken gjelder uenighet om varsling av prisendringer.   

Regelverk: Standard kraftleveringsavtale § 6.

  

Krav: Klager krever at avtalen tilbakeføres til opprinnelige betingelser om fastpris. Klager krever også tilbakebetalt det som er betalt for mye i fastbeløp.   

Partenes anførsler:  

Klager reagerer på at NTE Marked AS har endret fastbeløpet uten at det er utstedt varsel om prisøkning.   

Klager viser til standard kraftleveringsavtale § 6 og til brev fra Forbrukertilsynet vedrørende varsel om prisendringer og hevder at han ikke har mottatt varsel om prisendringer i henhold til gjeldende regler og at prisendringen derfor ikke kan gjøres gjeldende.   

Klager viser til selskapets henvisning til sine avtalevilkår, og anfører at dette ikke kan gjøres gjeldende i medhold av standard kraftleveringsavtale. Klager mener at NTE Marked AS uansett ikke har oppfylt sin plikt om kunngjøring av prisendringen på deres nettsider og at informasjonen på faktura ikke er tilstrekkelig.   

Klager krever at avtalen tilbakeføres til opprinnelige betingelser om fastpris. Klager krever også tilbakebetalt det som er betalt for mye i fastbeløp.   

NTE Marked AS viser til at produktet endret navn fra "Innkjøpspris" til "Spotpris" i slutten av 2020. I samme periode økte NTE Marked AS fastbeløpet fra kr 35, - inkl. mva. til kr 42, - inkl. mva. NTE Marked AS anfører at kundene som hadde denne avtalen ble varslet om at det ville komme en endring på fakturaen, men det ble ikke varslet om størrelsen på endringen. Kundene måtte inn på selskapets nettsider for å se at fastbeløpet endret seg til kr 42, -.  

NTE Marked AS viste til avtalevilkårene om at "størrelse på påslag og månedsbeløp kan endres umiddelbart etter kunngjøring på nettsider". NTE Marked AS endret sine rutiner etter at Forbrukertilsynet uttalte at prisendringer skulle informeres direkte til kunden.   

Nemnda ser slik på saken: 

Saken gjelder tvist om avtalevilkår. 

I henhold til standard kraftleveringsavtale § 6 skal kraftleverandøren varsle kunden direkte om endringer, herunder alle endringer i pris for kundens produkt. Som 'direkte varsel' regnes brev til kunden eller elektronisk melding, eksempelvis e-post, SMS eller melding gjennom "Min side"-funksjonen på leverandørens nettside. Varsling på "Min side" må aktivt velges av kunden dersom dette skal oppfylle kravet til direkte varsel.   

 

NTE Marked AS anfører at kundene ble varslet om at det vil komme en prisendring ved faktura og at det ble varslet om størrelsen på prisendringen ved selskapets nettsider.  

Nemnda kan ikke se at NTE Marked AS har fremlagt dokumentasjon som viser at klager ble varslet i tilstrekkelig grad om prisendringer i strømavtalen. Nemnda viser til at informasjonen som ble gitt på faktura ikke omtalte endringen i fastbeløp, samtidig som varsling ved informasjon på kraftleverandørens generelle nettsider ikke er tilstrekkelig.  

Nemnda har derfor kommet frem til at prisendringene ikke er gjeldende for klager frem til det blir utstedt et korrekt varsel om prisendring i henhold til kraftleveringsavtalen § 6. Nemnda har videre kommet til at det foreligger en tilbakebetalingsplikt for NTE Marked AS for den merprisen som kunden er fakturert. Nemnda tar ikke stilling til omfanget av dette tilbakebetalingskravet, og legger til grunn at selskapet beregner dette korrekt.  

Nemndas konklusjon er at klager gis medhold. 

Uttalelsen er enstemmig. 

 

VEDTAK 

Klager gis medhold. 

Oslo, 26. september 2022 

Henrik E. Kolderup, leder 

Thomas Iversen, Forbrukerrådet 

Jon Aadland, Fornybar Norge  

Lars Lima, Fornybar Norge   

Elklagenemndas vedtak er rådgivende. Ved vedtak som går imot innklagede, skal innklagede gi begrunnet melding til klager og nemnda innen fire uker dersom vedtaket ikke vil bli fulgt.