Sak: 22-030 Klage på avtalevilkår – Gudbrandsdal Energi AS

Saken gjaldt uenighet om gebyr for manglende AvtaleGiro. Klager bestred selskapets fakturering av gebyr for manglende AvtaleGiro og krevde innbetalte gebyrer refundert. Klager viste til at det ble inngått avtale med Gudbrandsdal Energi AS i 2017 og etablert eFaktura for å unngå gebyr. Klager påpekte at han kontrollerte dette ved første fakturering og at det er villedende å skjule gebyret ved første fakturering. Gudbrandsdal Energi AS viste til at klager har inngått avtale via selskapets nettside og at ett av avtalevilkårene er at kunden må opprette eFaktura og AvtaleGiro. Dersom dette ikke ble opprettet, ville fakturagebyr påløpe. Gudbrandsdal Energi AS anførte at de betinger bruk av både e-postfaktura og AvtaleGiro da disse utfyller hverandre. Gudbrandsdal Energi AS hevdet at det er informert tilstrekkelig om hva som gjelder med hensyn til vilkår samt løpende informasjon om hva som er fakturert på alle utsendte faktura. Gudbrandsdal Energi AS avviste klagers krav.  Klager ble under dissens gitt medhold.

Gudbrandsdal Energi AS benytter Fornybar Norges standardkontrakter.   

 

Saken gjelder uenighet om gebyr for manglende AvtaleGiro.   

 

Regelverk: Standard kraftleveringsavtale § 1-2.  

 

Krav: Klager bestrider selskapets gebyr for manglende AvtaleGiro og krever innbetalte gebyrer refundert.

 

Partenes anførsler:  

 

Klager bestrider selskapets fakturering av gebyr for manglende AvtaleGiro.   

 

Klager viser til at det ble inngått avtale med Gudbrandsdal Energi i 2017 og etablert eFaktura for å unngå gebyr. Klager sier at han kontrollerte dette ved første fakturering. Klager mener at det er villedende å skjule dette gebyret ved første fakturering.   

 

Klager stiller spørsmål ved at selskapet har fakturert for manglende AvtaleGiro og at selskapet ikke har informert om dette. Klager anfører at han har bedt om dokumentasjon på at han akseptert slikt gebyr, men uten at selskapet har fremlagt dette.

 

Klager anfører at alle fakturaene ikke lenger er tilgjengelig på "Min side" på nettselskapets nettsider, men at beløpet fremkommer på alle fakturaer tilbake til 2020. Klager krever innbetalte gebyrer refundert.   

 

Gudbrandsdal Energi AS viser til at klager har inngått avtale via selskapets nettside. Ett av vilkårene i avtalen er at kunden må opprette eFaktura og AvtaleGiro. Dersom dette ikke opprettes, vil fakturagebyr påløpe.    

 

Gudbrandsdal Energi AS anfører at de betinger bruk av både e-postfaktura og AvtaleGiro da disse utfyller hverandre. Faktura blir belastet automatisk ved AvtaleGiro, mens detaljene sendes på e-post. AvtaleGiro gir ingen fakturadetaljer. Gudbrandsdal Energi AS mener at de har vært nøye med å påpeke at AvtaleGiro ikke gir noen fakturadetaljer, både ved avtaleinngåelse og i vilkårene som sendes kunden.   

 

Gudbrandsdal Energi AS viser til ordlyden i vilkårene hvor det fremgår at "[m]anglende epostfaktura og avtalegiro vil medføre fakturagebyr, pt. Henholdsvis kr. 49 for manglende epostfaktura og kr. 39 for manglende avtalegiro". Gudbrandsdal Energi AS påpeker at dette er utformet slik at det ikke skal være mulig å misforstå. 

 

Gudbrandsdal Energi AS hevder at det er informert tilstrekkelig om hva som gjelder mht. vilkår samt løpende informasjon om hva som er fakturert på alle utsendte faktura.   

 

Gudbrandsdal Energi AS avviser klagers krav.   

 

 
Nemnda ser slik på saken: 

 

Saken gjelder tvist om gebyr for manglende AvtaleGiro 

 

Slik saken er opplyst legger nemnda til grunn at strømavtalen klager har inngått med Gudbrandsdal Energi, har tydelige avtalevilkår om at kunden vil få et månedlig gebyr på kr 39, - for manglende AvtaleGiro. Det er ingen holdepunkter for at denne avtalen ikke er gyldig inngått. 

 

Spørsmålet er om krav om gebyr for manglende avtalegiro likevel er urettmessig.  

 

Ved vurderingen av dette spørsmålet har nemnda delt seg i et flertall og et mindretall.  

 

Nemndas flertall, lederen – med dobbeltstemme – og Forbrukerrådets representant, er av den oppfatning at krav om AvtaleGiro for bestemte avtaletyper ikke er rettmessig fra 20. mai 2021. Flertallet viser til finansavtaleloven § 38 annet ledd, hvor det følger at en forbruker kan motsette seg en betalingsmåte som medfører vesentlig ulempe for forbrukeren. Flertallet legger særlig vekt på Forbrukertilsynets vurdering av 20. mai 2021 hvor tilsynet uttalte at det ikke er lovlig å stille krav om AvtaleGiro for å få en bestemt avtale. Etter flertallets syn skulle derfor Gudbrandsdal Energi ha endret avtalevilkårene fra denne datoen. Når dette ikke er gjort, mener flertallet at betalingskravet for manglende AvtaleGiro er uberettiget. 

 

Flertallet setter tilsynets redegjørelse av 20. mai 2021 som skjæringstidspunkt og anser krav om AvtaleGiro for ikke lovlig etter denne dato. Etter flertallets vurdering skal Gudbrandsdal Energi AS refundere kostnadene for gebyr for manglende AvtaleGiro på fakturaer utstedt etter 20. mai 2021 til klager. Når det gjelder fakturaer utstedt før denne datoen, har flertallet ikke holdepunkter for å si at faktureringen har vært uriktig når gebyradgangen fremgikk tydelig av de avtalte vilkårene. 

 

Nemndas mindretall, bransjens representanter, er av den oppfatning at gebyret for manglende AvtaleGiro er saklig begrunnet ved at det reduserer motpartsrisiko og i noen grad også reduserer interne eller eksterne kostnader til fakturaoppfølgning. Det reduserer den motpartsrisikoen som består i at enkelte kunder har dårlig betalingsvilje og/eller regelmessig betaler fakturaene sine for sent. Dette medfører at selskapet får noe mindre kredittoppfølgning, og dermed reduserte kostnader. Gebyret anvendes som en sikkerhet for betalingen. Mindretallet mener at vilkåret er vanlig i løpende kontraktsforhold, også ved rimelige strømavtaler. Mindretallet viser for øvrig til at denne løsningen er i tråd med nemndas praksis i tidligere saker.  

 

På bakgrunn av flertallets vurdering traff nemnda slikt 

 

VEDTAK 

 

Klager gis medhold. 

 

Oslo, 26. september 2022 

 

Henrik E. Kolderup, leder 

Thomas Iversen, Forbrukerrådet 

Jon Aadland, Fornybar Norge  

Lars Lima, Fornybar Norge   

 

 

Elklagenemndas vedtak er rådgivende. Ved vedtak som går imot innklagede, skal innklagede gi begrunnet melding til klager og nemnda innen fire uker dersom vedtaket ikke vil bli fulgt.