Sak: 22-191 Klage på avtalevilkår – Wattn AS

Saken gjaldt uenighet om fakturering. Klager avviste fakturert krav og krevde at selskapet fakturerte på nytt etter spotpris. Klager hevdet at selskapet hadde fått tilbakemelding om at e-postadressen ikke var i bruk og at det påhviler den profesjonelle aktøren å ta kontakt med kunden per brev eller SMS. Klager hevdet at det ikke ble sendt varsel om prisoppgang. Wattn AS viste til at det ble sendt varsel om prisoppgang skriftlig til klagers e-postadresse. Wattn AS anførte at det påhviler kunden et ansvar å oppdatere endringer i sin kontaktinformasjon. Wattn AS avviste klagers krav. Klager ble enstemmig ikke gitt medhold.

Wattn AS benytter Fornybar Norges standardkontrakter.   

Saken gjelder uenighet om fakturering.   

Regelverk: Standard kraftleveringsavtale §1-2.  

Krav: Klager avviser fakturert krav og krever at selskapet fakturerer på nytt etter spotpris.    

Partenes anførsler:  

Klager reagerer på faktureringen av hans strømavtale.   

Klager anfører at prisen i desember 2021 ble tredoblet til 179 øre/kWh, da spotprisene var på rundt 20–40 øre/kWh.   

Klager hevder at selskapet har fått tilbakemelding om at e-postadressen som varsel om prisendring ble sendt til ikke er i bruk og at det påhviler den profesjonelle aktøren å ta kontakt med kunden per brev eller SMS. Klager mener at Wattn AS har et ansvar for å håndtere returer og feilmeldinger og viser til at det blir sendt automatisk svar om «Mail Delivery System» i retur når en sender e-post til den gamle adressen. Klager mener at selskapet bør ha kvalitetssikringssystemer som fanger opp dette.  

Klager hevder med grunnlag i dette at han ikke har mottatt varsel om prisoppgang. Klager avviser fakturert krav og krever at selskapet fakturerer på nytt etter spotpris.    

Wattn AS viser til at det ble sendt varsel om prisoppgang skriftlig til klagers registrerte e-postadresse den 29.11.21. Wattn AS påpeker at klager har endret e-postadresse uten å varsle om dette.   

Wattn AS anfører at det påhviler kunden et ansvar å oppdatere endringer i sin kontaktinformasjon. Klager oppdaterte sin kontaktinformasjon den 02.01.22, først en måned etter at prisvarslet ble sendt ut.

Wattn AS hevder at de følger alle krav til varsling i henhold til markedsføringsloven § 22 og kraftleveringsavtalen § 6.

Selskapet avviser klagers krav.

Nemnda ser slik på saken:

Saken gjelder uenighet om avtalevilkår.

Slik saken er opplyst legger nemnda til grunn at Wattn AS har sendt varsel om prisendring til klagers tidligere e-postadresse, som var den som klager var registrert med i innklagedes systemer. Varslet er ikke blitt videresendt klagers nye e-postadresse, da klager ikke har meldt inn ny adresse til selskapet.

Nemnda bemerker at innklagede i medhold av personopplysningsloven § 1 jf. personvernforordningen artikkel 5 nr. 1 bokstav d og artikkel 24 skal sørge for at personopplysninger er oppdaterte. Etter nemndas syn er det i kundens interesse å oppdatere kontaktinformasjon og informere energiselskapet om dette, og det er ikke urimelig å forvente at dette gjøres av kunden når endringer finner sted. Etter nemndas mening er klager derfor nærmest til å bære risikoen for at han ikke har mottatt e-posten, som en følge av unnlatelsen av å ikke melde fra om endring i e-postadresse. 

Nemndas konklusjon er at klager ikke gis medhold. 

Uttalelsen er enstemmig. 

 

VEDTAK 

Klager gis ikke medhold. 

Oslo, 24. oktober 2022 

 

Henrik E. Kolderup, leder 

Thomas Iversen, Forbrukerrådet 

Jon Aadland, Fornybar Norge  

Lars Lima, Fornybar Norge   

Elklagenemndas vedtak er rådgivende.