Sak: 22-496 Klage på avtale– Bærum Energiomsetning AS

Saken gjaldt uenighet om avtalevilkår. Klager hevdet at avtalen med Bærum Energiomsetning AS var ugyldig og avviste fakturert krav. Klager hevdet at det ble inngått avtale med Bærum Energiomsetning AS uten hans samtykke og at han ble presset til å akseptere tilbudet. Bærum Energiomsetning AS anførte at det ble inngått avtale med klager og strømleveransen startet fra 22.04.22 og opphørte 27.04.22. Bærum Energiomsetning AS opprettholdt først fakturert krav, men har senere frafalt det. Klager ble enstemmig gitt medhold.

Bærum Energiomsetning AS benytter Fornybar Norges standardkontrakter.  

Saken gjelder uenighet om avtalevilkår.   

Regelverk: Standard kraftleveringsavtale § 1-2.   

Historikk:  

06.04.22 – Avtale inngått ved SMS etter uanmodet telefonsalg.  

27.04.22 – Kundeforhold avsluttet.  

 

Krav: Klager hevder at avtalen med Bærum Energiomsetning AS er ugyldig og avviser fakturert krav. 

Partenes anførsler: 

Klager hevder at avtalen med Bærum Energiomsetning AS er ugyldig og avviser fakturert krav.

Klager viser til at vedkommende ble oppringt av Bærum Energiomsetning AS. Klager hevder at Bærum Energiomsetning AS ga opplysninger om at de var en annen strømleverandør og at klager ble villedet til å inngå en avtale med selskapet.

Klager hevder at det ble inngått avtale med Bærum Energiomsetning AS uten klagers samtykke og at klager ble lurt til å akseptere tilbudet. Klager viser blant annet til språkvansker.

Klager finner ikke selskapets kundebehandling tilfredsstillende. Klager hevder at selskapet har drevet villedende markedsføring.  

Bærum Energiomsetning AS (Bærum Energiomsetning) viser til at det ble inngått avtale med klager den 06.04.22. Strømleveransen startet 22.04.22 og opphørte 27.04.22.  

Bærum Energiomsetning anfører at gyldig avtale ble inngått via SMS og bekreftelse på SMS. SMS-en fra selskapet inneholder lenke til avtale og vilkår. Det påpekes at det er skriftlig informert om hvordan produktet faktureres, bindingstid/oppsigelsestid og konsekvenser av brudd på avtalen.   

Bærum Energiomsetning har overfor nemnda først gitt uttrykk for at de opprettholder fakturert krav, men har i e-post 15.03.23 opplyst at de har annullert utestående faktura.    

Nemnda ser slik på saken:

Saken gjelder tvist om inngåelse av avtale og avtalevilkår.

Nemnda bemerker innledningsvis at innklagede har annullert den utestående fakturaen. Nemnda legger til grunn at dette innebærer at selskapet har frafalt alle krav mot klager. Som følge av at klager ikke har bekreftet dette, tas saken likevel til realitetsavgjørelse.

Angrerettloven stiller en rekke spesifikke krav til hvilken informasjon som skal gis både før og etter avtaleinngåelsen for at en avtale skal anses rettslig bindende mellom næringsdrivende og forbrukere. Angrerettloven § 8 første ledd stiller krav om en rekke opplysninger som skal gis på en «på en klar og forståelig måte» før avtalen inngås.

Videre fastsetter angrerettloven § 10 at før det blir inngått en avtale som følge av at den næringsdrivende uanmodet har fremsatt et tilbud på telefon, skal den næringsdrivende bekrefte tilbudet skriftlig på et varig medium etter at telefonsamtalen er avsluttet. Det fremgår av bestemmelsen at forbrukeren ikke blir bundet før tilbudet er akseptert skriftlig, noe den næringsdrivende skal opplyse om i bekreftelsen nevnt i første punktum.

Det er selskapet som har bevisbyrden for at opplysningspliktene er oppfylt, jf. angrerettloven § 7.

Det fremgår videre at angrerettloven § 21 første til tredje ledd lest i sammenheng at angrefristen på 14 dager ikke starter å løpe før selskapet har gitt opplysninger om at det foreligger angrerett samt vilkårene, tidsfristene og fremgangsmåtene for å bruke angreretten, jf. angrerettloven § 8 første ledd bokstav h. Angrefristen utløper imidlertid senest 12 måneder og 14 dager etter avtaleinngåelsen.

I denne saken er det uomtvistet at klager mottok en SMS-melding der det fremgår at strømavtalen har en pris på kr 69 per måler/måned og 12 måneders bindingstid og fastprisperioder som begynte første gang i fjerde kvartal 2022. Den fremlagte SMS-en er ufullstendig. Nemnda finner det ikke godtgjort at det er gjort mer enn å lenke til avtalevilkårene, og det lar seg uansett ikke verifisere hvilke avtalevilkår det eventuelt er lenket til. 

Nemnda kan verken se at Bærum Energiomsetning har godtgjort at det er gitt slike opplysninger til kunden før avtaleinngåelsen som følger av angrerettloven § 8 første ledd, blant annet ikke bokstav h, eller at Bærum Energiomsetning har oppfylt kravene som følger av angrerettloven § 10. Nemnda bemerker at det i den skriftlige bekreftelsen av tilbudet heller ikke er opplyst om at forbrukeren er ubundet inntil tilbudet er akseptert skriftlig. Nemnda bemerker videre at selskapet ikke har bestridt klagers opplysning om at hun måtte svare «ja» på den aktuelle SMS-en før samtalen var avsluttet. Nemnda kan heller ikke se at Bærum Energiomsetning har sannsynliggjort at kravet i angrerettloven § 10 om å sende avtalevilkår, angrerettskjema og angrerettsopplysninger på et varig medium etter avtaleinngåelsen er oppfylt.

Konsekvensen av bruddene på angrerettlovens minstekrav til opplysninger i skriftlig tilbud og etterfølgende bekreftelse av avtalens innhold, er at bindende avtale ikke er inngått og at klager i ethvert tilfelle hadde sin angrerett i behold siden angrefristen ikke er utløpt.

Avtalen ble avsluttet av klager kun noen uker etter at avtalen ble inngått. Nemnda legger i denne saken til grunn at kunden må anses å ha utøvd sin angrerett da klager sa opp avtaleforholdet, idet dette anses som en tilstrekkelig utvetydig erklæring om at kunden vil gå fra avtaleforholdet, jf. angrerettloven § 20 andre ledd. Det kreves ikke at kunden uttrykkelig påberoper angreretten.

Når det gjelder rettsvirkningene av utøvelsen av angreretten, legger nemnda til grunn på basis av den korte avtaleperioden og selskapets opplysning i e-post til nemnda i mars 2023, at selskapet har frafalt alle krav mot kunden, og at kunden heller ikke har foretatt noen betalinger som det eventuelt er aktuelt for selskapet å tilbakeføre.

Etter dette tas klagen til følge.

 

VEDTAK

Klager gis medhold.

Oslo, 20. mars 2023

 

Henrik E. Kolderup, leder

Gustav Norman, Forbrukerrådet

Jon Aadland, Fornybar Norge

Lars Lima, Fornybar Norge

 

Elklagenemndas vedtak er rådgivende. Ved vedtak som går imot innklagede, skal innklagede gi begrunnet melding til klager og nemnda innen fire uker dersom vedtaket ikke vil bli fulgt.