Sak: 22-657 Klage over etterfakturering – Elvia AS

Saken gjaldt uenighet om betalingsplikt for etterfaktureringskrav. Kravet hadde bakgrunn i feilaktig målerinnmelding. Klager bestred betalingsplikt, og viste til at det ikke forelå samsvar mellom hennes reelle forbruk og de fakturerte fordringene. Klager mente at selskapet var nærmest til å bære risikoen for feilen, og at det i alle tilfeller ikke forelå hjemmel for betalingskravet. Elvia AS opprettholdt kravet med grunnlag i at det måtte anses korrekt beregnet. Selskapet bestred at det forelå feil på deres side. Det anførte at det hadde opptrådt i henhold til fastsatte prosedyrer og at klager ikke var påført økonomisk tap som følge av deres håndtering av saken. Selskapet viste til at det hadde kompensert klager for påslaget. Klager ble enstemmig ikke gitt medhold.

Elvia AS benytter Fornybar Norges standardkontrakter.     

Saken gjelder uenighet om etterfakturering. 

Regelverk: Standard nettleieavtale § 6-5.   

Historikk: 

28.10.2021 – Kundeforhold opprettes hos NorgesEnergi AS og Elvia AS.   

Juni 2022 – Det blir avdekket at målernummer er uriktig angitt.  

06.06.2022 – Alle utstedte fakturaer krediteres og nytt avtaleforhold registreres.   

14.07.2022 – Det utstedes opphørsfaktura for perioden 28.10.2021–31.03.2022.  

Krav: Klager bestrider betalingsplikt for etterfaktureringskravet.  

Partenes anførsler:    

Klager bestrider grunnlaget for etterfaktureringen. Hun hevder at avtalen fra oktober 2021 er ugyldig og at selskapet ikke har fremlagt tilstrekkelige opplysninger til å begrunne kravet. Klager peker på at hun hadde et svært begrenset forbruk og at det derfor ikke foreligger grunnlag for å fakturere henne for et så betydelig beløp.  

Klager hevder at feilen ligger på innklagedes side, og at det følgelig er Elvia AS som må bære risikoen for denne. Hun peker på at Elvia AS ikke har opptrådt tilstrekkelig aktsomt ved å ikke etterprøve angivelsen av målernummer. 

Elvia AS bestrider klagers krav og hevder at beløpet er korrekt beregnet ut fra reelt strømforbruk. Selskapet forklarer at fakturaen som er utstedt inneholder krav som gjenspeiler faktisk forbruk i perioden mellom 28.10.2021 og 31.03.2022 og at det ikke er grunnlag for å slette det. Det mener at det i henhold til avtalen har krav på restbeløpet. 

Elvia AS hevder de ikke har foretatt saksbehandlingsfeil og at de har opptrådt i samsvar med gjeldende prosedyrer. Selskapet viser til at klager ikke er påført ytterligere kostnader som følge av feilen. 

Innklagede viser videre til at de har kompensert klager for påslaget ved leveringspliktig kraft og at hun dermed bare er krevd for alminnelig spotpris. 

Nemnda ser slik på saken:   

Saken gjelder uenighet om betalingsplikt for etterfaktureringskrav. Spørsmålet for nemnda er om klager er forpliktet til å betale det omtvistede kravet.  

Utgangspunktet er at nettselskapet kan kreve etterbetaling for avregningsfeil, jf. standard nettleieavtale § 6-5. Bestemmelsen gjelder enhver avregningsfeil, og er ment å favne vidt i lys av korreksjonshensyn. Forutsetningene for at slik etterbetaling kan kreves er imidlertid at avregningsfeilen kan tilskrives selskapet og at klager har vært i aktsom god tro om feilen.  

Nettselskapet har utstedt faktura med et etterbetalingskrav på kr 19 126,27. Bakgrunnen for etterfaktureringen er at klager feilaktig hadde vært registrert på naboens strømmåler. Klager har i den perioden feilen har foreligget betalt for naboens forbruk, som var lavere enn hennes eget. Disse betalingene er kreditert av innklagede Elvia samt tidligere kraftleverandør, og ny faktura er utstedt som inkluderer både nettleie og kraftleveranse.  

Nemnda bedømmer først om avregningsfeilen som har ført frem til etterfaktureringen kan tilskrives nettselskapet, jf. § 6-5 annet ledd. Feilinnmeldingen av målere skyldtes en skrivefeil i boligleverandørens registrering av kundeforholdet. Etter nemndas syn kan ikke avregningsfeilen tilskrives nettselskapet. Feilen skyldes forhold på boligleverandørens side, og nemnda kan heller ikke se at Elvia AS har hatt oppfordring til å foreta nærmere undersøkelser av innmeldingen eller av kundeforholdet for øvrig. 

Ettersom avregningsfeilen ikke kan tilskrives nettselskapet, er det ikke nødvendig for nemnda å ta stilling til om etterfaktureringen faller bort fordi klager har vært i aktsom god tro om feilen. Klager plikter etter dette å betale etterfaktureringskravet. 

Nemnda bemerker for øvrig at klager er fritatt fra det opprinnelige påslaget i den avtalen hun hadde, og at Elvia i tillegg har kreditert påslaget for leveringspliktig strøm. Hun er dermed fakturert på basis av faktisk forbruk etter ren spotpris. Klager er videre blitt godskrevet strømkompensasjon i senere faktura. Nemnda anser dette som en rimelig løsning.  

Nemndas konklusjon er at klager ikke gis medhold.  

Uttalelsen er enstemmig.   

VEDTAK   

Klager gis ikke medhold.   

   

Oslo, 22. mai 2023   

Henrik E. Kolderup, leder   

Thomas Iversen, Forbrukerrådet   

Jon Aadland, Fornybar Norge    

Lars Lima, Fornybar Norge 

 

Elklagenemndas vedtak er rådgivende.