Sak: 22-806 Klage over vilkårsendring – Kraftriket AS

Saken gjaldt uenighet om hvorvidt det var foretatt varslingspliktige vilkårsendringer i produktet «Idrettsstrøm». Den 30. august 2022 ble klager informert om oppsplitting av prisingsstrukturen i ulike geografiske soner med virkning fra 1. august 2022. Klager hevdet at selskapet ikke hadde adgang til å foreta en slik endring uten forutgående varsel på 14 dager. Selskapet bestred klagers anførsel under henvisning til at soneinndelingen ikke kunne anses som en vilkårsendring. Klager ble enstemmig gitt medhold.

Kraftriket AS benytter Fornybar Norges standardkontrakter. 

Saken gjelder uenighet om vilkårsendring. 

Regelverk: Standard kraftleveringsavtale §§ 1-2 og 6.

   

Historikk:

22.08.2022 – Klager inngår kraftleveringsavtale med innklagede med oppstart fra 01.08.2022.

30.08.2022 – Klager informeres om etablering av geografiske prisområder.

   

Krav: Klager bestrider det han hevder er en vilkårsendring med grunnlag i manglende varsel.

Partenes anførsler:

Klager hevder at det er foretatt en vilkårsendring som krever varsel 14 dager før ikrafttredelse. Klager viser til avtalen der det fremgår at sonene NO1, NO2 og NO5 er samlet. Han peker på at en inndeling i soner dermed vil innebære en varslingspliktig vilkårsendring.  

Kraftriket AS bestrider at soneinndelingen og den påfølgende prisendringen kan anses som en vilkårsendring. Selskapet hevder at det i stedet må anses som et tiltak for å sikre konkurransedyktighet og likhet mellom kundene. Selskapet peker på at soneinndelingen ikke vil utgjøre noen praktisk forskjell for klager. Formålet med å opplyse om endringen er ifølge selskapet å fremstå transparent i prisberegningen. 

 

Nemnda ser slik på saken: 

Saken gjelder uenighet om hvorvidt oppsplitting av prisingsstruktur utgjør en varslingspliktig vilkårsendring etter standard kraftleveringsavtale § 6. Spørsmålet i saken er om Kraftriket AS kunne endre prisingsstrukturen for spotprisdelen av avtalen med tilbakevirkende kraft og uten forutgående varsel til kunden. 

Nemnda legger til grunn at det 22.08.22 ble inngått avtale mellom partene om produktet «Idrettsstrøm» med virkning fra 1. august 2022. «Idrettsstrøm» var et forvaltningsprodukt der prisen fastsettes etterskuddsvis etter at forbruksmåneden er avsluttet. Ifølge vilkårene beskrives «Idrettsstrøm» som en «blanding av en spotavtale og en fastprisavtale», og som baseres delvis på innkjøp av spotpris i kraftmarkedet. Da avtalen ble inngått bygget produktet på en felles pris for prisområdene i Sør-Norge, det vil si NO1 (Øst-Norge), NO2 (Sør-Norge) og NO5 (Vest-Norge). 

Kraftriket AS informerte sine kunder, blant annet klager, i e-post den 30.08.22 at prissettingen etter produktet ble splittet opp etter geografiske prisområder med virkning fra 01.08.22. Prissettingen av spotdelen av avtalen ville dermed avhenge av hvilket prisområde kunden var bosatt i.

Spørsmålet i saken er om endringen av prisingsstrukturen må anses som en vilkårsendring. Standard kraftleveringsavtale § 6 første ledd fastsetter at kraftleverandøren kan foreta ensidige endringer i avtalens vilkår. Alle endringer – med unntak av løpende endringer i spotpris o.l. – skal imidlertid varsles kunden direkte, og endringene kan tidligst tre i kraft 14 dager etter at direkte varsel er sendt kunden. Nemnda tilføyer at endringene i prisopplysningsforskriften § 22 – som fastsetter en varslingsplikt på minst 30 dager før endringer trer i kraft – ikke hadde tredd i kraft på tidspunktet for endringen i denne saken.

Nemnda anser oppsplittingen av prisingsstrukturen som en endring i avtalevilkårene etter § 6. Nemnda viser til at når klager er bosatt i det prisområdet med høyest spotpris (NO2), vil overgangen fra en samlet prisberegning i områdene NO1, NO2 og NO5 kunne innebære en prisøkning utover det som følger av endringer i den underliggende markedsprisen. At dette er tilfellet, bekreftes av uttalelsen fra Kraftriket AS til klager i korrespondansen, der det heter at «[n]år prisforskjellene blir så store som vi har i Norge nå, vil èn pris for hele Sør-Norge dessverre ikke være rettferdig for kunder i områder med lavere pris». Nemnda finner det derfor klart at endringen var varslingspliktig etter standard kraftleveringsavtale § 6. 

I dette tilfellet fikk endringen som ble varslet 30.08.22, virkning for hele prisperioden som ble påbegynt 01.08.22. Når varsel skal gis minst 14 dager før endringen trer i kraft, innebærer imidlertid dette at vilkårsendringen ikke kan få virkning for påbegynte leveranseterminer. Endringen kan først få virkning for leveranser av kraft som foretas etter utløpet av varslingsfristen. Formålet bak varslingsregelen i § 6 er å gi forbrukeren anledning til å ta stilling til om vedkommende ønsker å forbli i avtalen på de vilkår som blir varslet.  

Så langt prisingen foretas etterskuddsvis for den hele foregående måneden, innebærer dette at vilkårsendringen først kunne tre i kraft med virkning for kraftleveransen som påbegynnes fra 01.10.22, men uansett ikke tidligere enn 13.09.22, som var 14 dager etter at varselet ble sendt.

Nemndas konklusjon er at klager gis medhold. 

Uttalelsen er enstemmig.  

 

VEDTAK 

Klager gis medhold. 

Oslo, 22. mai 2023 

Henrik E. Kolderup, leder 

Thomas Iversen, Forbrukerrådet 

Jon Aadland, Fornybar Norge  

Lars Lima, Fornybar Norge 

 

Elklagenemndas vedtak er rådgivende. Ved vedtak som går imot innklagede, skal innklagede gi begrunnet melding til klager og nemnda innen fire uker dersom vedtaket ikke vil bli fulgt.