Sak: 21-853 Klage på etterfakturering – Lyse Elnett AS

Saken gjaldt uenighet om ikke-fakturert forbruk. Klager avviste etterfakturert krav. Klager hevdet hun var i aktsom god tro og påpekte at hun har AvtaleGiro som trekkes automatisk i nettbanken. Klager anførte at hun ikke har blitt varslet eller fått andre beskjeder fra nettselskapet samt at det ikke var mulig å lese av strømmen manuelt da hun har automatisk strømmåler. Lyse Elnett AS bestred at klager var i aktsom god tro og viste til utstedte fakturaer hvor det fremgår at forbruket var 0 kWh. Lyse Elnett AS har valgt å redusere etterfakturert forbruk med 30 %. Lyse Elnett AS opprettholdt sitt krav. Klager ble enstemmig ikke gitt medhold.  Lyse Elnett AS benytter Fornybar Norges standardkontrakter. Saken gjelder uenighet om ikke-fakturert forbruk. Regelverk: Standard nettleieavtale § 5-4.

Historikk:    

09.12.21 – Målerbytte.    

Krav: Klager avviser etterfakturert krav på kr 8 314,77.   

Partenes anførsler:   

Klager reagerer på etterfakturert krav.    

Klager hevder hun var i aktsom god tro. Hun viser til at hun har AvtaleGiro som trekkes automatisk i nettbanken. Klager sier at hun skulle undersøke fakturaen fra september 2021 da hun hadde fellesfaktura med Altibox-produkter, og oppdaget at faktureringen av strøm var lav og at hun ble stipulert. Klager påpeker at hun ikke har blitt varslet eller fått andre beskjeder fra nettselskapet samt at det ikke var mulig å lese av strømmen manuelt da hun har automatisk strømmåler.    

Klager avviser etterfakturert krav.    

Lyse Elnett AS (Lyse Elnett) viser til at de mistet kontakt med måleren 07.01.20. Måleren ble byttet 09.12.21. Det var fakturert 0 kWh i denne perioden.    

Lyse Elnett viser til utstedte fakturaer og anfører at det kommer tydelig frem på fakturaene at forbruket er 0 kWh. Lyse Elnett viser også til fakturaer fra perioden før feilen oppsto og påpeker at fakturaene lå i snitt på omkring kr 2500 mot fakturaene etter at feilen oppsto som var på kr 800. Lyse Elnett mener at differansen er såpass tydelig at klager burde reagert tidlig. Lyse Elnett bestrider at klager var i aktsom god tro.   

Lyse Elnett beklager at det har tatt lang tid å skifte måleren. Dette er rutiner Lyse Elnett har forbedret.  

Lyse Elnett har valgt å redusere det etterfakturerte forbruk med 30 %. Forbruket er fordelt over feilperioden. Lyse Elnett opprettholder for øvrig sitt krav.    

Nemnda ser slik på saken: 

Saken gjelder etterfakturering av ikke-fakturert forbruk.   

Etter standard nettleieavtale § 5-4 om «Feil ved måleutstyr» kan nettselskapet etterfakturere differansen mellom stipulert og faktisk forbruk dersom måleapparatet ikke har virket som forutsatt. Når feil på måleutstyr eller avregning kan tilskrives nettselskapet, kan nettselskapet ikke kreve etterbetaling dersom nettkunden var i aktsom god tro. Tilsvarende følger det av standard nettleieavtale § 6-5 om «Avregningsfeil» at nettselskapet kan kreve etterbetaling for enhver avregningsfeil med mindre nettkunden var i aktsom god tro.   

Slik saken er opplyst legger nemnda til grunn at det har vært en fjernavlesningsmåler i anlegget, at denne faktisk målte forbrukt strøm på riktig måte, men at Lyse Elnett mistet kontakten med den fra 07.01.20. Måleverdier har derfor ikke blitt innhentet og registrert i selskapets kunde- og faktureringssystem frem til måleren ble avlest i forbindelse med målerbytte 09.12.21. 

Feilen som besto i at Lyse Elnett ikke fikk avlest måleren kan tilskrives nettselskapet.   

Spørsmålet er derfor om klager har vært i aktsom god tro om feilen. Nemnda har ved vurderingen lagt særlig vekt på at klager ble fakturert for et forbruk på 0 kWh i perioden fra 07.01.20 til 09.12.21. Nemnda viser til fremlagte fakturaer fra henholdsvis Lyse Dialog AS frem til september 2020 og etterfølgende fakturaer fra Lnett AS. Videre har nemnda også lagt noe vekt på at klager fikk informasjon om at forbruket var stipulert i de løpende fakturaene, noe som ga en klar indikasjon på at det forelå en feil ved måling og avregning av forbruket.   

Klager har vist til at hun betalte fakturaer med AvtaleGiro, og at hun ikke har fått annen varsling om forholdet enn gjennom det som fremgikk av fakturaene.   

Nemnda utelukker ikke at klager var i god tro om målerfeilen og tilhørende avregningsfeil. Nemnda tilføyer her at det i deler av perioden ble fakturert for tilleggstjenester som Internett, noe som også kan ha gjort at de beløpsmessige konsekvenser av avregningsfeilen kan ha blitt mindre synbare.   

Med grunnlag i det som fremgikk av spesifikasjonen i fakturaene om forbruk og at avlesningene var stipulert, kan nemnda likevel ikke se at klagers gode tro var aktsom. At klager hadde AvtaleGiro, endrer ikke denne vurderingen.  

Nemnda bemerker at det tok langt tid før feilen ble utbedret av innklagede. Dette er kritikkverdig, men endrer likevel ikke bedømmelsen av klagers aktsomme gode tro. Nemnda tilføyer for øvrig at innklagede har redusert det etterfakturerte forbruket som det skal betales for med 30 %.  

Lyse Elnett har derfor rett til å etterfakturere den gjenstående differansen mellom fakturert forbruk og faktisk forbruk for perioden i samsvar med den fakturaen som er utstedt.  

Nemndas konklusjon er at klager ikke gis medhold.  

Uttalelsen er enstemmig.  

VEDTAK 

Klager gis ikke medhold.  

 

Oslo, 20. mars 2023  

Henrik E. Kolderup, leder  

Thomas Iversen, Forbrukerrådet  

Jon Aadland, Fornybar Norge  

 

Elklagenemndas vedtak er rådgivende.