Sak: 22-1059, 22-1071, 22-1177 og 22-1488 Klage på avtaleendring ved utløp av bindingstid – Tinde Energi AS (Nuax AS)

Regelverk: Standard kraftleveringsavtale § 6.

Partenes anførsler: 

Klagerne bestrider overgangen fra prisbindingsperiode til overgang til avtale uten prisbinding uten at det er gitt særskilt varsel fra Tinde Energi AS.   

Tinde Energi AS (i dag Nuax AS, heretter Tinde Energi) anfører at det er inngått avtale om strøm til forvaltningspris og et pristak i en avtaletid på 12 måneder. Etter 12 måneder bortfaller pristaket, men klagerne har fortsatt en forvaltningsavtale. Tinde Energi hevder at de ikke har endret de underliggende avtalene og at det derfor ikke kreves varsling. 

Nemnda ser slik på saken: 

Sakene gjelder spørsmålet om hvorvidt det ved utløp av avtalt prisbindingsperiode skal sendes særskilt varsel, eller om overgang fra et produkt med prisbindingsperiode til samme produkt uten prisbinding kan skje uten at selskapet gir varsel om dette.  

Nemnda finner det hensiktsmessig å behandle klagene samlet da både de fremsatte krav og de faktiske forhold som kravene bygger på har vesentlige likhetstrekk, samtidig som alle sakene reiser nevnte hovedproblemstilling. Nemnda tilføyer at det har innkommet en lang rekke klager mot Tinde Energi, og at nemnda ut fra effektivitetshensyn har funnet det nødvendig å behandle flere klager under ett og fokusere på fellesspørsmål i klagene, uten at nemnda nødvendigvis har hatt kapasitet til å behandle alle de spørsmål som er reist av hver klager i hver sak. Med det resultatet nemnda har kommet til, anser nemnda dette som forsvarlig.  

Nemndas kompetanse til å realitetsbehandle klagesakene: 

Om nemndas kompetanse til å realitetsbehandle klagene, viser nemnda til bedømmelsen av dette i samlevedtaket som gjelder klagesakene 22-1477, 23-073, 23-076, 23-078 og 23-083.  

Nemndas syn på klagesakene: 

Nemnda bemerker at etter standard kraftleveringsavtale § 6 første og andre avsnitt skal leverandøren varsle kunden direkte om endringer, herunder alle endringer i pris for kundens produkt. Unntak gjelder kun for prisendringer som består i løpende endringer i markedsprisen for produkter basert på markedspris («spotpris») eller lignende prismodell. Endring i pris eller øvrige avtalevilkår kan tidligst tre i kraft 14 dager etter at direkte varsel er sendt kunden.  

Etter samme bestemmelses fjerde avsnitt kreves det ved «vesentlige endringer i vilkårene» uttrykkelig aksept fra kunden til endringene i tillegg til slikt varsel. Dersom slik aksept ikke  

gis, opphører avtalen når de varslede endringene trer i kraft. Som vesentlige endringer regnes blant annet endringer i de grunnleggende vilkårene for avtalen, som endring av produkttype.  

Nemnda tilføyer at etter standard kraftleveringsavtale § 5-3 skal kunden ved utløp av tidsavgrensede fastprisavtaler varsles i god tid om utløpet og senest innen 14 dager før utløpet. Dersom kunden ved mottak av varselet ikke fornyer eller sier opp avtalen, skal kunden overføres til et på forhånd avtalt standardprodukt. Denne bestemmelsen får imidlertid ikke anvendelse i disse sakene, siden det er en avtalt maksprisgaranti. Bestemmelsen underbygger likevel at selv om utløpet er avtalebestemt på forhånd, har kunden krav på varsling.  

I sakene 22-1059, 22-1071 og 22-1177 ble avtalene med Tinde Energi inngått ved at kunden svarte ja på en SMS med følgende – eller helt tilsvarende – ordlyd:  

«Hei! Svar Ja på denne sms for å bestille Maksprisgaranti fra Tinde Energi. Avtalen er Tinde Makspris og du får strøm til forvaltningspris ! Ny avtale trer i kraft når eksisterende avtaletid er ute. Fastledd til kun 49,- per mnd. Maksprisgaranti på kun 94 øre kwh. 12 mnd. avtaletid. […]» 

I tillegg ble det ved hyperlenke lenket til avtalevilkår.  

I sak 22-1488 ble avtale opprinnelig inngått med GNP Energy AS ved dørsalg, men avtaleforholdet inngikk i den kundeporteføljen som Tinde Energi overtok fra GNP Energy AS sommeren 2022. Klager har fremlagt avtaledokumentet som ble inngått med GNP Energy AS ved dørsalget, der blant annet følgende fremgår:  

«Folkepakka Garanti 3 år, målepunkt-id: [….] 

Anleggsadresse: […] 

3 års avtaletid 

Garantipris 28,82 øre/ kWh i 2 måneder 

Pristak 69,00 øre/ kWh 

Ønsket oppstart: 16.10.2019» 

«Jeg godkjenner vilkårene for dette produktet: 

  • Folkepakka Garanti: strøm til forvaltningspris med pristak og 49 kr per måned i fastledd. 
  • Garantipris 2 måneder. 
  • 36 måneders avtaletid. 
  • […]» 

Nemnda bemerker at det både i SMS-ene og i avtalen med GNP Energy AS er opplyst at produktet er «strøm til forvaltningspris» uten at dette er nærmere forklart. Den vesentlige prisopplysningen som er gitt knytter seg til pristaket samt kostnaden til fastledd.  

Tinde Energi har gjort gjeldende at utløpet av prisbindingsperioden ikke utløser varslingsplikt ettersom det underliggende produktet forble det samme, nemlig strøm til forvaltningspris. Nemnda er ikke enig i dette. Nemnda påpeker at opphøret av pristaket er en endring i produktet som utløser varslingsplikt etter standard kraftleveringsavtale § 6 første avsnitt. Varslingsplikten gjelder alle endringer utenom normal prisvariasjon i spotpriser som følge av endringer i den underliggende markedsprisen fra Nord Pool. Nemnda tilføyer at slik disse sakene står innebar opphøret av pristaket en svært betydningsfull prismessig endring, ettersom det i flere av sakene er fakturert med en pris per kWh som er flerdobbelt av maksprisen. Når det underliggende produktet er uforklart utover at det er betegnet som «strøm til forvaltningspris» – som for en forbruker må antas å være et ukjent begrep – mener nemnda at mye taler for at endringen i tillegg utløste samtykkekrav fra kunden etter § 6 fjerde avsnitt. Dette er det imidlertid ikke nødvendig for nemnda å ta stilling til. Det er på det rene at Tinde Energi ikke har sendt varsel etter § 6 første ledd til noen av de fire klagerne ved utløpet av prisbindingsperioden, herunder ikke til klager i sak 22-1488 som etter overtakelsen av GNP-porteføljen var blitt kunde i Tinde Energi.  

Tinde Energi har ikke vist til noe annet grunnlag for sitt syn i saken enn at endring var unødvendig siden det underliggende produktet var uendret. Det er derfor ikke nødvendig for nemnda å gå inn på hvorvidt det i Tinde Energis standard leveringsbetingelser er fastsatt avvikende regler om varslingsplikt enn det som følger av standard kraftleveringsavtale, eller om det er grunnlag for å konstatere at slike standard leveringsbetingelser er gyldig akseptert av klagerne. Nemnda tilføyer imidlertid at en tilsvarende varslingsplikt som er fastsatt i standard kraftleveringsavtale § 6 første avsnitt fra 1. november 2022 har fulgt av prisopplysningsforskriften § 22. Samtidig er det ingen tvil om at standard kraftleveringsavtale § 6 gjaldt ved utløpet av alle prisbindingsperiodene som klagesakene gjelder. Nemnda legger derfor til grunn at ved motstrid med selskapets egne standard leveringsbetingelser på dette punkt, går standard kraftleveringsavtale foran.  

Der klagere påberoper seg manglende varsling etter standard kraftleveringsavtale § 6, har nemnda regelmessig lagt til grunn at virkningen av manglende varsling er at endringen ikke kan anses gjennomført i avtaleforholdet. Nemnda legger det samme til grunn her. Dette innebærer at klagerne har krav på at prisbindingsperioden legges til grunn ved avregningen av kundens betalingsplikt, i tillegg til eventuelle andre poster i mellomværendet som kunden har krav på å bli kreditert og eventuelt få utbetalt, som tilbakebetaling av eventuelle forskudd som ikke har gått til dekning av forbrukt strøm basert på prisbindingen. 

Nemnda bemerker at flere av klagerne, blant annet klager i sak 22-1488, også har tatt opp andre innsigelser til Tinde Energis fremgangsmåter og produkter i avtaleforholdene. Slik disse sakene er behandlet for nemnda, og i lys av det syn som er lagt til grunn i de øvrige klagesakene som er avgjort i samme møte, finner ikke nemnda å gå inn på disse forholdene.  

Nemndas konklusjon er at klagerne gis medhold.  

Uttalelsen er enstemmig.  

VEDTAK 

Klagerne gis medhold.  

 

Oslo, 9. mars 2023  

Henrik E. Kolderup, leder  

Gustav Norman, Forbrukerrådet  

Thomas Iversen, Forbrukerrådet  

Jon Aadland, Fornybar Norge   

Lars Lima, Fornybar Norge 

 

Elklagenemndas vedtak er rådgivende. Ved vedtak som går imot innklagede, skal innklagede gi begrunnet melding til klager og nemnda innen fire uker dersom vedtaket ikke vil bli fulgt.