Sak: 22-1472 Klage på avtalevilkår – Tinde Energi AS (Nuax AS)

Saken gjaldt uenighet om endring av avtalevilkår. Regelverk: Standard kraftleveringsavtale §§ 1-2 og 6.

Partenes anførsler:   

Klager anfører at det var inngått avtale med GNP Energy AS den 01.09.21 med pristak. Klager hevder at det var avtalt en avtaletid frem til 09.12.22. Etter at kundeforholdet ble overført til Tinde Energi AS, ble klager orientert om at pristaket ble avsluttet 09.09.22.   

Tinde Energi AS (i dag Nuax AS, heretter Tinde Energi) anfører at det ble inngått avtale med klager med pristak. Tinde Energi påpeker at varigheten på pristaket var 12 måneder beregnet fra bestillingsdato. Tinde Energi hevder at det er levert strøm til avtalt pris.   

Nemnda ser slik på saken: 

Saken gjelder uenighet om endring av avtalevilkår.   

Nemndas kompetanse til å realitetsbehandle klagesaken:  

Om nemndas kompetanse til å realitetsbehandle klagen, viser nemnda til bedømmelsen av dette i samlevedtaket som gjelder klagesakene 22-1477, 23-073, 23-076, 23-078 og 23-083.  

Nemndas syn på klagesaken: 

Ved bestillingen av avtalen mottok klager 01.09.21 en SMS fra GNP Energy AS, som klager svarte ja på, med følgende ordlyd:  

«Heil Svar Ja på denne sms for å bestille strøm fra GNP Energy. Avtalen er Folkepakka Garanti. Du får strøm til forvaltningspris og ny avtale trer i kraft når eksisterende avtaletid er ute. Fastledd til kun 49,- per mnd. Maksprisgaranti på kun 94 øre kwh. 12 mnd. avtaletid. Velger du å avslutte kundeforholdet i avtaletiden, tilkommer det et bruddgebyr på 150 kr pr gjenstående mnd. Inneværende + 1 mnd forskudd. […]»  

I denne saken er det uklart når eksisterende avtale utløp og når ny avtale trer i kraft. At det var en eksisterende avtale som var bestemmende for når den nye avtalen skulle tre i kraft, fremgår imidlertid klart av SMS-en. Tinde Energi er bundet av den avtale som ble inngått mellom klager og GNP Energy AS, og dette innebærer at Tinde Energi ikke kan høres med at den nye avtaletiden på 12 måneder løp fra 01.09.21. I korrespondansen med klager har Tinde Energi vist til at ved «oppstart mer enn 4 uker etter avtaleinngåelse, kan avtalen settes opp som gyldig fra dato avtalen ble inngått» og at derfor «har systemet satt opp 12 mnd fra 01.09.22». Dette er den samme begrunnelse som er vurdert i samlevedtak 22-791 m.fl. Nemnda kan på samme måte som der ikke se at denne begrunnelsen, uansett om den måtte ha støtte i gjeldende leveransebetingelser med klager i denne saken eller ikke, kan tilsi at man skal fravike den klare ordlyden i SMS-en som kunden mottok og aksepterte. Etter dette har kunden krav på at den nye prisbindingen trer i kraft når eksisterende avtaletid utløp.   

Ved bedømmelsen av når gjeldende maksimalprisperiode utløp, mener nemnda at usikkerheten på dette punkt må gå utover Tinde Energi, når selskapet ikke har fått medhold i at denne skal beregnes til 01.09.22. Tinde Energi er samtidig den profesjonelle aktøren, og er den som står nærmest til å belyse vilkårene i den avtalen det overtok fra GNP Energy AS.   

Etter dette legger nemnda til grunn klagers opplysning om at gjeldende maksimalpris skulle gjelde til 09.12.2022, slik hun konsekvent har fastholdt i korrespondansen med Tinde Energi.  

Nemnda tilføyer at den i ethvert tilfelle ikke kan se at Tinde Energi har oppfylt den varslingsplikten som gjelder etter utløpt avtaletid. Nemnda viser til samlevedtak for 22-1059, 22-1071, 22-1177, 22-1488 og 23-076, og legger til grunn at dersom avtalen endres etter utløpet av avtaletiden, skal dette varsles i samsvar med standard kraftleveringsavtale § 6. 

Etter dette har klager krav på at den avtalte maksimalprisen videreføres ut kontraktsforholdet, som skal ha blitt avsluttet i november 2022. Denne prisen skal legges til grunn i avregningen mellom klager og selskapet i forbindelse med sluttoppgjøret, sammen med blant annet eventuelle forskuddsbetalte terminer som måtte dekke perioder etter opphørstidspunktet.  

Nemndas konklusjon er at klager gis medhold.  

Uttalelsen er enstemmig.  

VEDTAK 

Klager gis medhold.  

 

Oslo, 9. mars 2023  

Henrik E. Kolderup, leder  

Gustav Norman, Forbrukerrådet  

Thomas Iversen, Forbrukerrådet  

Jon Aadland, Fornybar Norge   

Lars Lima, Fornybar Norge    

 

Elklagenemndas vedtak er rådgivende. Ved vedtak som går imot innklagede, skal innklagede gi begrunnet melding til klager og nemnda innen fire uker dersom vedtaket ikke vil bli fulgt.