Sak: 21-325 Klage vedrørende etterfakturering – Lyse Elnett AS

Saken gjaldt etterfakturering av ikke fakturert forbruk. Klager avviste etterfakturert krav. Klager krevde kompensasjon for medgått tid og ekstraarbeid. Klager påberopte seg aktsom god tro og anførte at han antok at fakturagrunnlaget har vært korrekt og at måleren ikke har hatt en funksjonsfeil. Klager påpekte at han ikke er blitt informert eller varslet om kommunikasjonssvikten, samt at han ikke er blitt bedt om å utføre manuell avlesning i omtvistet periode. Lyse Elnett AS viste til at de mistet kontakt med måleren august 2020 og derfor ble det ikke tilsendt måleverdier. Lyse Elnett AS anførte at klager ikke ble varslet om manglende kommunikasjon med måleren og påpekte at det jobbes med å forbedre disse rutinene. Lyse Elnett AS hevdet at klager burde ha forstått at forbruket burde ha vært høyere.  Lyse Elnett AS opprettholdt sitt krav. Klager ble enstemmig ikke gitt medhold.

Lyse Elnett AS benytter Energi Norges standardkontrakter.   

 

Saken gjelder etterfakturering av ikke fakturert forbruk.   

 

Regelverk: Standard Nettleieavtale § 5-4.   

 

Historikk:   

21.04.21 – Målerbytte.   

 

Krav: Klager avviser etterfakturert krav på kr. 11 808,02. Klager krever kr. 13 500 for medgått tid og ekstraarbeid.   

 

Partenes anførsler:  

 

Klager reagerer på etterfakturert krav.   

 

Klager påberoper seg aktsom god tro og anfører at han antok at fakturagrunnlaget har vært korrekt og at måleren ikke har hatt en funksjonsfeil. Klager påpeker at han ikke er blitt informert eller varslet om kommunikasjonssvikten, samt at han ikke er blitt bedt om å utføre manuell avlesning i omtvistet periode. Klager viser til at nettselskapet skal uten ugrunnet opphold varsle om feil ved utstyr og påpeker at dette ikke ble gjort.   

 

Klager avviser etterfakturert krav. Klager krever kompensasjon for medgått tid og ekstraarbeid.  

 

Lyse Elnett AS (Lyse) viser til at de mistet kontakt med måleren august 2020 og derfor ble det ikke tilsendt måleverdier i perioden fra 26.08.20 til 21.04.21. I denne perioden ble klager fakturert for stipulerte verdier.   

 

Lyse anfører at klager ikke ble varslet om manglende kommunikasjon med måleren og påpeker at det jobbes med å forbedre disse rutinene.   

 

Lyse viser til utstedte fakturaer og fakturadetaljer og mener at klager slik har blitt gjort oppmerksom på at de ikke har rette målestander. Lyse påpeker at beløpet som ble sendt over var lik i vinterhalvdelen og mener at dette også er et signal på at forbruket ikke kan stemme. Lyse mener at klager burde ha forstått at forbruket burde ha vært høyere.   

 

Lyse har valgt å tilby avslag på 25 % av fakturert forbruk. Lyse opprettholder sitt krav.   

 

 

Nemnda ser slik på saken: 

 

Saken gjelder etterfakturering av ikke fakturert forbruk.   

 

I henhold til Standard Nettleieavtale § 5-4 Feil ved måleutstyr, kan nettselskapet stipulere forbruket dersom måleapparatet ved kontroll viser mer eller mindre enn det virkelige forbruk eller hvis måleapparatet ikke har virket. Forbruket beregnes på grunnlag av anleggets tidligere normale forbruk eller på basis av nye kontrollmålinger i en tilsvarende periode. Når feil vedrørende måleutstyr eller avregning kan tilskrives nettselskapet, kan nettselskapet ikke kreve etterbetaling dersom nettkunden var i aktsom god tro. Tilsvarende i § 6-5 Avregningsfeil, kan nettselskapet kreve etterbetaling for enhver avregningsfeil med mindre nettkunden var i aktsom god tro.   

   

Slik saken er opplyst legger nemnda til grunn at det har vært en fjernavlesningsmåler i anlegget, men at denne ikke fungerte. Måleverdier har derfor ikke blitt innhentet og registrert i selskapets kunde- og faktureringssystem. Feilen tilskrives nettselskapet.   

 

Spørsmålet er følgelig om klager har vært i aktsom god tro, herunder om klager burde oppdaget at forbruket ble stipulert. Nemnda har ved vurderingen lagt særlig vekt på at klager selv fikk informasjon om at avlesningsmåten ble stipulert (beregnet) i de løpende fakturaene. Nemnda har merket seg at det har vært nedgang i fakturert beløp. Nemnda mener derfor at klager burde ha undersøkt nærmere og kontaktet selskapet om dette. Nemnda har derfor kommet frem til at klagers gode tro ikke kan anses aktsom. Lyse Elnett AS har derfor rett til å etterfakturere differansen mellom fakturert forbruk og faktisk forbruk.  

 

Klager har fremsatt krav om erstatning for medgått tid. Medgått tid og ekstraarbeid anses normalt ikke som et erstatningsmessig vernet tap. Nemnda kan ikke se at det er grunnlag for at klager gis erstatning for bruk av egen tid i forbindelse med klagesaken.  

 

Lyse Elnett har fremsatt et forlikstilbud om å ettergi 25 % av fakturert krav. Nemnda finner dette tilbudet rimelig.  

 

Nemndas konklusjon er at klager ikke gis medhold. 

 

Uttalelsen er enstemmig. 

 

VEDTAK 

 

Klager gis ikke medhold. 

 

Ragnar Lindefjeld, leder 

Thomas Iversen, Forbrukerrådet 

Jon Aadland, Energi Norge  

 

Elklagenemndas vedtak er rådgivende.