Sak: 12-46 Klage vedrørende etterfakturering – LOS AS

Saken gjaldt utelatt kraftdel ved fakturering. Klager hevdet aktsom god tro og avviste etterfakturert krav. Hun hadde hver måned sendt inn måleravlesning via SMS og fått bekreftelse om at alt var i orden. LOS AS viste til at de gjorde feil ved endring av kraftprodukt og at det derfor ikke ble fakturert for kraft, kun nettleie. Det reelle kravet var på kr 21 239, men LOS AS hadde redusert kravet til kr 11 112,12 pga feilen. Med dissens fikk klager medhold.

Saken gjelder utelatt kraftdel ved fakturering.

Regelverk

Standard Kraftleveringsavtale § 2-2.

Historikk

05.06.07 Navneendring på kundeforholdet. Klager ble ny kunde

31.12.08 Kundens bedriftsavtale for ansatte opphørte. Feil oppsto da kraftprodukt falt ut

16.01.12 Klager skiftet kraftleverandør fra LOS til Fjordkraft

Krav

Klager avviser etterfakturert krav.

Partenes anførsler

Klager har mottatt faktura pålydende kr 11 112,12. Klager viser til at hun hver måned fra 31.12.08 har sendt inn måleravlesning via SMS og fått bekreftelse om at alt var i orden. Klager hevder hun har vært i aktsom god tro.

Klager tilbakeviser at det var nytt navn på anlegget og hevder hun hadde avtale i hele 2008.

LOS AS viser til at de gjorde feil 31.12.08 ved endring av kraftprodukt på kundeforholdet. Det ble ikke fakturert kraft, kun nettleie, fram til feilen ble oppdaget 10.01.12. Det reelle kravet var på kr 21 239, men LOS AS har redusert kravet til kr 11 112,12 pga feilen.

LOS AS legger til at det på fakturaene har fremgått at LOS har vært kraftleverandør uten at det var tatt med kraft på detaljspesifikasjonen.

Nemnda ser slik på saken

Saken gjelder utelatt kraftdel ved fakturering.

I henhold til Standard Kraftleveringsavtale § 2-2 kan kraftleverandør kreve tilleggsbetaling ved faktureringsfeil. Tilleggsbetaling kan ikke kreves dersom feilen skyldes forhold hos kraftleverandøren og kunden var i aktsom god tro.

I spørsmålet om kunden var i aktsom god tro, har nemnda delt seg i et flertall og et mindretall.

Nemndas flertall, lederen og forbrukernes representanter, finner det sannsynlig at klager var i aktsom god tro. Flertallet legger vekt på at klager ikke hadde grunn til å reagere på fakturaene da beløpene ikke endret seg nevneverdig. Flertallet mener at LOS AS ikke har anledning til å kreve tilleggsbetaling.

Nemndas mindretall, bransjens representanter, finner at klager ikke var i aktsom god tro da han ikke undersøkte om regningene var korrekte. Mindretallet legger til grunn at det er et minstekrav for å kunne anses å ha opptrådt aktsomt i forhold til innholdet i de angjeldende regninger, at kunden har sett igjennom det som fremkommer på regningene. Kunder som unnlater å kontrollere det som fremkommer på strømregningene kan ikke anses å ha opptrådt aktsomt.

På bakgrunn av flertallets vurdering anbefaler nemnda at krav på tilleggsbetaling av kr 11 112,12 frafalles.

Dissens.

VEDTAK

Nemnda anbefaler at krav på tilleggsbetaling av kr 11 112,12 frafalles.

Oslo, 18. juni 2012

Einar Kaspersen, leder Anne Kittilsen, Forbrukerrådet Christine Otterstad, Forbrukerrådet Ivar Lingaas, Energi Norge Jon Aadland, Energi Norge

Elklagenemnda sitt vedtak er rådgivende. Ved vedtak som går mot innklagede gi begrunnet melding til klager og nemnda innen fire uker dersom vedtaket ikke vil bli fulgt.