Sak: 12-47 Klage vedrørende feil ved måleravlesning og etterfakturering – EB Nett AS

Saken gjaldt feilavlesning av måler ved utelatelse av siste siffer. Klager avviste etterfakturert krav, men tilbød seg å betale 60 % av de siste to års forbruk. Klager hevdet at hun ikke var kjent med at hun skulle lese av alle sifrene, også siste siffer, og at hun ikke fikk informasjon om måleravlesning. EB Nett AS oppdaget feilavlesningen i oktober 2011 og etterfakturerte for 10 år. Klager ble enstemmig gitt delvis medhold.

Saken gjelder feilavlesning av måler ved utelatelse av siste siffer.

Regelverk

Standard Nettleieavtale §§ 5-2 og 6-5.

Avtalelovens § 36.

Historikk

26.02.10 Bytte av måler. Energiverket leste av måleren, 19 819 kWh, jamfør avlesningsdata EB skriver i epost til klager av 25.10.11 at målerstanden 26.02.10 var 198 192 kWh.

25.10.11 Bytte av måler. Feilavlesning ble oppdaget. Klager har jevnlig lest av og sendt inn måleravlesninger siden 1968.

Krav

Klager avviser etterfakturert krav, men tilbyr seg å betale 60 % av de siste to års forbruk.

Partenes anførsler

Klager hevder at, etter at det ble montert ny måler for ca 10 år siden, har hun ikke vært kjent med at hun skulle lese av alle sifrene, også siste siffer. Hun unnlot å lese av siste siffer, som tidligere var sifferet etter komma. Klager hevder hun ikke fikk informasjon/opplæring om måleravlesning.

Klager ble i november 2011 krevet for 10 år med kr 126.500 og godtok da å betale 60 %, kr 76 504,07. Klager hevder hun følte seg overtalt til å inngå betalingsavtale. Klager hevder i ettertid at denne avtalen må kjennes ugyldig ut i fra at EB Nett AS allerede ved målerbytte i 2010 burde ha oppdaget eventuelle feil og at foreldelse da ble avbrutt.

Klager undrer seg over å ha mottatt avregning for 2011 som hun oppfattet var innberegnet i forliket.

EB Nett AS oppdaget feilavlesningen i oktober 2011 og har etterfakturert for 10 år. EB Nett AS viser til at klager fra 2000 til 25.10.11 har hatt målere uten komma og at klager har hatt et ikke registrert og ikke avregnet forbruk på ca 210 000 kWh i perioden.

I henhold til avtale med klager har EB Nett AS avregnet 60 % av det forbruket som ikke er blitt avregnet og fakturert. De har tilbudt seks års nedbetalingsordning uten renter. EB Nett AS kjenner seg ikke igjen i påstand om at gjeldsbrevavtale ble påtvunget klager.

Forbruk per 25.10.11 er stipulert etter nytt beregnet årsforbruk.

Nemnda ser slik på saken

Saken gjelder feilavlesning av måler ved utelatelse av siste siffer.

Nemnda legger på bakgrunn av de foreliggende opplysninger til grunn at klager fikk ny strømmåler uten desimal i år 2000. Nemnda legger videre til grunn at klager ved en feil ikke har tatt med siste siffer ved avlesing av måleren. Nemnda viser til klagers forklaring. Feilen førte til at klager ble fakturert for lite forbruk.

Klager plikter å betale for den strøm hun har brukt med mindre kravet er foreldet. Den alminnelige foreldelsesfrist er tre år, jf. foreldelsesloven § 3. Fristen regnes fra den dag fordringshaveren tidligst har rett til å kreve oppfyllelse. Dersom fordringshaveren ikke har gjort fordringen gjeldende fordi han manglet nødvendig kunnskap om fordringen eller skyldneren, inntrer foreldelse tidligst 1 år etter den dag da fordringshaveren fikk eller burde skaffe seg slikt kunnskap, jf. foreldelsesloven § 10, dog slik at foreldelsesfristen ikke kan forlenges med mer enn til sammen 10 år.

EB Nett AS skiftet måler på nytt den 26. februar 2010. Montøren gjorde samme feil som klager. Han leste ikke av siste siffer. Klagers feil ble således ikke oppdaget.

Nemnda har delt seg i et flertall, bestående av leder og forbrukerrepresentantene, og et mindretall bestående av bransjens representanter når det gjelder begrunnelsen for vedtaket.

Nemndas flertall er av den oppfatning at EB Nett AS burde ha oppdaget feilen ved målerbytte den 26. februar 2010. For å unngå at krav eldre enn tre år skulle falle bort, måtte EB Nett AS således avbryte foreldelsesfristen senest 26. februar 2011. Det gjorde ikke EB Nett AS. Krav for forbruk tidligere enn 26. februar 2008 ble derved foreldet.

Foreldelsesfristen ble først avbrutt ved klage til nemnda den 15. februar 2012. Alle krav eldre enn tre år, dvs. forut for 15. februar 2009 var på dette tidspunkt foreldet.

Etter at feilen ble oppdaget, underskrev klager den 22. desember 2011 et gjeldsbrev der hun erkjente at hun skyldte EB Nett AS kr 76 504. Klager er i utgangspunktet bundet av denne avtalen, selv om det vesentlige av gjelden var foreldet slik at klager ikke hadde plikt til å betale den.

Nemndas flertall mener at EB Nett AS burde imidlertid som den profesjonelle part etter flertallets vurdering forut for avtaleinngåelsen informert klager om at det vesentlige av gjelden var foreldet slik at klager på denne bakgrunn kunne vurdert om hun likevel ville undertegne gjeldsbrevet. Flertallet legger til grunn at EB Nett AS ikke ga slik informasjon, og etter flertallets vurdering vil det da være urimelig eller i strid med god forretningsskikk å gjøre avtalen gjeldende for så vidt gjelder den del av kravet som ved inngåelse av avtalen var foreldet, dvs. krav på forbruk før 22. desember 2008, jf. avtaleloven § 36.

Etter mindretallet sin oppfatning kan EB Nett AS ikke klandres mht manglende informasjon om foreldelse da det ikke foreligger opplysninger som tilsier at de hadde kunnskap om en evt. foreldelse. Etter en helhetsvurdering finner mindretallet likevel at det vil være rimelig, jf avtalelovens § 36, å sette den forpliktelsen som klager har påtatt seg i gjeldsbrevet til sides,

En samlet nemnd anbefaler at krav på betaling for forbruk forut for 22. desember 2008 frafalles.

Som det fremgår ovenfor ble senere også krav på forbruk frem til 15. februar 2009 foreldet.

Nemnda anbefaler etter dette at klagers avtale med EB Nett endres slik at krav på forbruk forut for 15. februar 2009 frafalles.

VEDTAK

Nemnda anbefaler at krav på forbruk forut for 15. februar 2009 frafalles.

Oslo, 18. juni 2012

Einar Kaspersen, leder Anne Kittilsen, Forbrukerrådet Christine Otterstad, Forbrukerrådet Ivar Lingaas, Energi Norge Jon Aadland, Energi Norge

Elklagenemndas vedtak er rådgivende. Ved vedtak som går imot innklagede, skal innklagede gi begrunnet melding til klager og nemnda innen fire uker dersom vedtaket ikke vil bli fulgt.