Sak: 18-091 Klage vedrørende etterfakturering - Haugaland Kraft AS

Saken gjaldt etterfakturering etter feilavlesning. Klager avviste etterfakturert krav. Klager anførte at hun har fulgt anvisningene fra kundebehandleren i telefonhenvendelsene og at hun har sendt inn kundeavlesninger fortløpende. Haugaland Kraft AS anførte at de har til rutiner for å loggføre kundedialog og påpeker at de ikke kan finne noe i loggen om klagers henvendelser. Haugaland Kraft AS viste til at det ikke har vært noen historikk på måleren, slik at kundeavlesninger har blitt benyttet til fakturering. Haugaland Kraft AS opprettholdt sitt krav. Klager ble enstemmig ikke gitt medhold.

Saken gjelder etterfakturering etter feilavlesning.

Regelverk

Standard Nettleieavtale § 6-5.

Historikk

04.05.16 – Målerbytte                                                          Målerstand 1 kWh.

02.09.17 – Kundeavlesning                                                 Målerstand 2 567 kWh.

09.09.17 – Målerbytte. Installasjon av AMS-måler       Målerstand 25 976 kWh.

Krav

Klager avviser etterfakturert krav pålydende kr. 13 477,77.

Partenes anførsler

Klager reagerer på etterfakturert krav.

Klager anfører at hun kontaktet selskapet mars 2016 da hun fikk feilmelding ved kundeavlesning. Måler ble byttet den 04.05.16. Klager sier at hun gjentatte ganger kontaktet selskapet om feilmelding på kundeavlesninger etter målerbyttet. Klager hevder at det i telefonhenvendelsene ble informert om at hun ikke skulle ha med siste siffer ved avlesning.

Klager mener at selskapet har et ansvar for at denne situasjonen har oppstått. Klager påpeker at hun har fulgt anvisningene fra kundebehandleren i telefonhenvendelsene og at hun har sendt inn kundeavlesninger fortløpende. 

Klager viser til at hun har en diagnose som medfører redusert forståelse for tall.

Klager finner ikke selskapets kundebehandling tilfredsstillende.

Klager avviser etterfakturert krav.

Haugaland Kraft AS (HK) viser til at det i forbindelse med montering av AMS-måler den 09.09.17 ble avdekket at det var meldt inn målerstand med ett siffer for lite.

HK viser til at det ikke har vært noen historikk på måleren, slik at kundeavlesninger har blitt benyttet til fakturering.

HK viser til klagers anførsel om at hun har kontaktet selskapet om rutiner for avlesning. HK anfører at de har til rutiner for å loggføre kundedialog og påpeker at de ikke kan finne noe i loggen om klagers henvendelser. HK sier at de har erfarne kundekonsulenter som ville ha reagert dersom en kunde stiller spørsmål til ett så lavt forbruk.

HK avviser klagers anførsel om at de har skyld i det oppståtte forhold og opprettholder sitt krav.

Nemnda ser slik på saken:

Saken gjelder etterfakturering som følge av feilavlesning av måler.

I henhold til Standard Netteleieavtale § 6-5 Avregningsfeil, kan nettselskapet kreve etterbetaling for enhver avregningsfeil. Når feilen kan tilskrives nettselskapet, kan nettselskapet ikke kreve etterbetaling dersom nettkunden var i aktsom god tro.

Slik denne saken er opplyst, legger nemnda til grunn at avregningsfeilen skyldes feil avlesning av måleren. Klager har levert målerstand uten å ta med det siste sifferet, noe som medfører at innrapportert forbruk er ca. 1/10 av målt, reelt forbruk. Når forbruket reduseres med 90% vil det gi en oppfordring til å reagere. En nærmere vurdering av klagers aktsomhet er dog ikke nødvendig da avregningsfeilen ikke kan tilskrives nettselskapet. Nettselskapet har krav på etterbetaling etter § 6-5 uavhengig av hva kunden har forstått.

Klager har anført at det i telefonhenvendelsene ble informert om at hun ikke skulle ha med siste siffer ved avlesning. Det er påstand mot påstand om hva som ble sagt om dette i telefonsamtalen, og dette er et bevisspørsmål som vanskelig kan klarlegges fullt ut under nemndas saksbehandling.

Det faktiske forbruket er ikke omstridt. Strømmen er brukt, og i henhold til avtalebestemmelsene skal kunden betale for forbruket.

Nemndas konklusjon er at klager ikke gis medhold.

Uttalelsen er enstemmig.

VEDTAK

Klager gis ikke medhold.

Oslo, 21. januar 2019 

Ragnar Lindefjeld, leder

Anne Sofie Faye-Lund, Forbrukerrådet

Thomas Iversen, Forbrukerrådet

Jon Aadland, Energi Norge

Lars Lima, Energi Norge