Sak: 18-161 Klage vedrørende fakturering – Hafslund Nett AS

Saken gjaldt uenighet om fakturert forbruk. Klager hevdet at fakturert forbruk etter målerbyttet var feil og krevde tilbakebetalt det som var betalt for mye. Klager viste til forbrukshistorikken og hevdet at det ikke var riktig at hun har hatt en økning i strømforbruket. Klager mente at det var urimelig at hun skal påkoste kontrollmåling. Hafslund Nett AS viste til historisk forbruk og hevdet at historisk forbruk på den nye måleren er identisk med tidligere forbruk. Hafslund Nett AS hevdet at registrert forbruk er korrekt og opprettholdt sitt krav. Klager ble enstemmig ikke gitt medhold.

Saken gjelder uenighet om fakturert forbruk.  

Regelverk

Standard Nettleieavtale § 5-3. 

Historikk  

23.03.12 – Kundeforhold opprettet. Målerstand 66 305 kWh. 

02.12.17 – Målerbytte. Installasjon av AMS-måler. Målerstand 31 223 kWh. 

Krav 

Klager hevder at fakturert forbruk etter målerbytte den 02.12.17 er feil og krever tilbakebetalt det som er betalt for mye. 

Partenes anførsler

Klager reagerer på registrert forbruk etter at AMS-måler ble montert den 02.12.17. Klager hevder at det må være en feil ved måleren og at hun betaler for mye.  

Klager viser til at forbruket er for en vanlig husstand. Klager påpeker at registrert forbruk gjelder en liten leilighet på ca 55 m2. Hun opplyser at oppvarming stort sett skjer ved vedfyring.  

Klager viser til forbrukshistorikken og hevder at det ikke er riktig at hun har hatt en økning i strømforbruket.  

Klager mener at det er urimelig at hun skal påkoste kontrollmåling.  

Klager finner selskapets kundebehandling ikke tilfredsstillende. 

Klager hevder at fakturert forbruk etter målerbytte den 02.12.17 er feil og krever tilbakebetalt det som er betalt for mye. 

Hafslund Nett AS (Hafslund) viser til at det kan være mange grunner til økt faktura, både høyere strøm og nettleie priser og høyere forbruk grunnet kulden.  

Hafslund viser til forbrukshistorikken og hevder at historisk forbruk på den nye måleren er identisk med tidligere forbruk.  

Hafslund anfører at deres registreringer viser en normal forbruksprofil, og deres kunnskap om mulige feil på denne målertypen, ikke gir grunnlag for å tro at det er feil på klagers måler.  

Hafslund viser til at den nye måleren ble kalibrert før den ble montert på klagers anlegg. 

Hafslund hevder at registrert forbruk er korrekt og opprettholder sitt krav.  

Nemnda ser slik på saken:

Saken gjelder uenighet om fakturert forbruk.

Måling av strømforbruk foretas av nettselskapet i overensstemmelse med gjeldende forskrifter om måling og avregning. Ved mistanke om feil ved måleutstyr, kan begge parter kreve måleren kontrollert. Dette ble imidlertid ikke gjort i denne saken.

Klager har anført at det må være en feil med måleren og at denne ikke kan ha gitt uttrykk for korrekte verdier. Klager viser til forbrukshistorikken og hevder at det ikke er riktig at hun har hatt en økning i strømforbruket.

Når det ikke er funnet feil på måleren, må kunden, om hun likevel påberoper seg et lavere forbruk enn det målte, sannsynliggjøre dette. Nemndas vurdering er at det ikke foreligger holdepunkter for et lavere forbruk enn det som er målt. Nemnda kan heller ikke se at det målte forbruket er påfallende sett i forhold til tidligere forbruk. Nemnda finner på denne bakgrunn det målte forbruk sannsynlig.

Nemndas konklusjon er at klager ikke gis medhold.

Uttalelsen er enstemmig.

VEDTAK

Klager gis ikke medhold.

Oslo, 8. april 2019

Ragnar Lindefjeld, leder

Anne Sofie Faye-Lund, Forbrukerrådet

Thomas Iversen,Forbrukerrådet       

Jon Aadland, Eneri Norge                                                               

Lars Lima, Energi Norge 

Elklagenemndas vedtak er rådgivende.