Sak: 18-203 Klage vedrørende etterfakturering – Glitre Energi Nett AS

Saken gjaldt etterfakturering av ikke-målt forbruk. Klager avviste etterfakturert krav. Klager krevde at etterfakturert krav ble redusert med 50 %. Klager viste til at det ble avdekket feil ved måleren først 7 måneder etter målerbytte. Klager mente at nettselskapet burde ha oppdaget feilen tidligere. Glitre Energi Nett AS opprettholdt sitt krav. Glitre Energi Nett AS anførte at det ligger et ansvar hos klager som står nærmest til å vurdere forbruket sitt og dermed burde reagert på et slikt dropp i forbruk. Glitre Energi Nett AS har valgt å imøtekomme klager ved å rabattere etterfakturert krav med 25 %. Nemnda avviser saken fra behandling. Uttalelsen er enstemmig.

Saken gjelder etterfakturering av ikke-målt forbruk. 

Regelverk

Standard Nettleieavtale §§ 5-4 og 6-5. 

Historikk

03.08.17 – Målerbytte. Avlest av e-verket. Målerstand 0 kWh. 

19.02.18 – Fjernavlesning. Målerstand 7 251 kWh. 

Krav 

Klager avviser etterfakturert krav pålydende kr. 15 054,35. Klager krever at etterfakturert krav reduseres med 50 %.  

Partenes anførsler

Klager reagerer på etterfakturert krav for perioden 03.08.17 til 19.02.18. Klager viser til at det ble avdekket feil ved måleren først 7 måneder etter målerbyttet.  

Klager mener at nettselskapet burde ha oppdaget feilen tidligere. Klager sier at også de burde ha reagert noe tidligere.  

Klager mener at begge parter har delskyld i at feilen ikke ble oppdaget tidligere og at det er rimelig at det er en 50/50 % fordeling av feilfakturert forbruk.  

Klager finner ikke selskapets kundebehandling tilfredsstillende.  

Klager avviser etterfakturert krav og krever at kravet reduseres med 50 %. 

Glitre Energi Nett AS (GEN) viser til at det ble avdekket feil ved måleren ved rutinemessig etterkontroll av målepunktet. GN anfører at klager ble underrettet om dette så snart de ble kjent med feilen.  

GEN viser til klagers anførsel om de ikke var raske nok til å oppdage feilen, og anfører at det ligger et ansvar hos klager som står nærmest til å vurdere forbruket sitt og dermed burde reagert på et slikt dropp i forbruk. GEN påpeker at det fakturaene viser en drastisk nedgang i fakturasum sammenlignet med tidligere.  

GEN viser til forbruk etter målerbytte er i samsvar med tidligere års forbruk. GEN har valgt å imøtekomme klager ved å rabattere etterfakturert krav med 25 %. 

GEN opprettholder sitt krav.  

Nemnda ser slik på saken:

Saken gjelder etterfakturering av ikke-målt forbruk.

I henhold til nemndsavtalen punkt 1.4 behandler nemnda saker for forbrukere som ikke hovedsakelig handler som ledd i næringsvirksomhet.

Slik denne saken er opplyst, legger nemnda til grunn at klager er en interesseorganisasjon, og dermed som et utgangspunkt ikke en forbruker med klagerett overfor nemnda.

Hvorvidt klager er å anse som forbruker, beror imidlertid på en konkret vurdering, og det følger av forarbeidene til forbrukerkjøpsloven at mindre sammenslutninger unntaksvis kan anses som forbrukere så sant hovedformålet er å tjene medlemmenes personlige formål. Nemnda kan ikke se at dette er tilfellet når det gjelder organisasjonen Kiwanis, og det følger av dette at klager ikke er kunde i egenskap av å være forbruker. Nemnda har dermed ikke kompetanse til å behandle saken.

Uten at det er nødvendig for resultatet, vil nemnda nevne at Glitre Energi Nett AS har fremlagt et forlikstilbud om 25 % reduksjon av forbruket i den omtvistede perioden. Nemnda anser den løsning innklagede har tilbudt som rimelig. 

Uttalelsen er enstemmig.

VEDTAK

Klagen avvises.

Oslo, 6. mai 2019

Ragnar Lindefjeld, leder

Anne Sofie Faye-Lund, Forbrukerrådet                         

Thomas Iversen, Forbrukerrådet

Jon Aadland, Energi Norge                                                             

Lars Lima, Energi Norge

Elklagenemndas vedtak er rådgivende.