Sak: 18-260 Klage vedrørende fakturering – Haugaland Kraft Nett AS

Saken gjaldt uenighet om fakturert forbruk. Klager reagerer på fakturert forbruk og hevdet at det må være en feil ved måleren. Klager anførte at forbruket har økt med 30-40 % og påpekte at forbruksmønsteret ikke har endret seg. Klager stilte spørsmål ved om jordfeil kan påvirke forbruket. Klager krevde at nettselskapet iverksetter tiltak for å fjerne jordfeil og mente at det ikke kan forventes at de må bygge om anlegget for å unngå strømutkobling. Haugaland Kraft Nett AS viste til at det var en jordfeil hos klagers nabo. Hafslund Kraft Nett AS viste til at klagers jordfeilbryter koblet ut strømmen når den ikke skulle gjort det. Haugaland Kraft Nett AS anførte at de tar ansvar for å søke etter, og prøve å sørge for at jordfeil blir fjernet, men tar ikke ansvar for jordfeilbrytere som kobler ut eller følgeskader på grunn av dette. Klager ble enstemmig ikke gitt medhold.

Sekretariatet kan ikke se å ha mottatt noen uttalelse og sammendraget er utarbeidet på grunnlag av de dokumenter klager har sendt inn. Haugaland Kraft Nett AS benytter Energi Norges standardkontrakter.  

Saken gjelder uenighet om fakturert forbruk. 

Regelverk

Standard Nettleieavtale § 5-3. 

Krav

Klager krever at Haugaland Kraft Nett AS iverksetter tiltak for å fjerne jordfeil.  

Partenes anførsler

Klager reagerer på fakturert forbruk og hevder at det må være en feil ved måleren. Klager anfører at forbruket har økt med 30-40 % og påpeker at forbruksmønsteret ikke har endret seg.  

Klager viser til at det har vært feil med jordfeilbryteren, samt at ledspotpærer og varmekabeltermostat har blitt ødelagt. Klager stiller spørsmål ved om jordfeil kan påvirke forbruket.  

Klager anfører at anlegget er kontrollert og det er ikke funnet noen feil. Klager påpeker at forbruket har blitt vesentlig høyere samt at det har vært gjentatte problemer med jordfeil som er utenfor deres anlegg.  

Klager krever at selskapet iverksetter tiltak for å fjerne jordfeil og mener at det ikke kan forventes at de må bygge om anlegget for å unngå strømutkobling.  

Haugaland Kraft Nett AS (HKN) viser til at det har vært en jordfeil hos klagers nabo. HKN viser til at klagers jordfeilbryter koblet ut strømmen når den ikke skulle gjort det.  

HKN anfører at jordfeilbryter bare skal koble ut når det er jordfeil i anlegget. HKN påpeker at det noen ganger skjer at jordfeilbryteren kobler ut når det er jordfeil hos andre. Det trenger ikke å være en feil ved bryteren, men den er ikke tilpasset det anlegget den skal beskytte.  

HKN anfører at de tar ansvar for å søke etter, og prøve å sørge for at jordfeil blir fjernet, men tar ikke ansvar for jordfeilbrytere som kobler ut eller følgeskader på grunn av dette.  

Nemnda ser slik på saken

Saken gjelder kostnader til tiltak mot jordfeil med utspring i feil hos andre kunder i nettet.

I henhold til Standard Nettleieavtale § 13-1 er nettselskapet ansvarlig for tap som følge av forsinkelse eller mangler ved ytelsen. Dette gjelder likevel ikke så langt nettselskapet godtgjør at forsinkelsen eller mangelen skyldes årsaker utenfor selskapets kontroll, som det ikke med rimelighet kunne ventes å ha tatt i betraktning på avtaletiden eller å unngå eller overvinne følgene av. I henhold til avtalens § 12-2 har ytelsen en mangel dersom den ikke er i samsvar med forskrift om leveringskvalitet eller avtale med kunden.

I henhold til Standard Tilknytningsvilkår § 2-6 er installasjonseier ansvarlig for å bygge, drive og vedlikeholde sin installasjon i samsvar med de til enhver tid gjeldende normer og forskrifter. Nettkunden svarer også for feil og mangler i eget anlegg i henhold til prinsippet nedfelt nettleieavtalen § 5-5.

Den type forsyningsnett som er her kan ikke garanteres fritt for jordfeil. Det vil derfor være den enkelte installasjonseier som må sørge for at den har egnet vern. Antall og type jordfeilvern må spesielt tilpasses den enkelte installasjon, basert på de tekniske forhold som måles i installasjonen. Samtidig skal selvsagt krav og anbefalinger i norm og forskrift overholdes. En korrekt dimensjonert installasjon vil være tilnærmet uberørt av eventuelle jordfeil som har sin opprinnelse et annet sted.

Slik denne saken er opplyst, legger nemnda til grunn at det ikke var feil i nettselskapets nett, men feil hos en annen kunde i området. Nemnda er av den oppfatning at det ikke foreligger en mangel ved ytelsen fra nettselskapet.

Klager har anført at det har vært jordfeil i nettet som skal ha påvirket deres bolig og dermed strømforbruket. Elklagenemndas sekretariat har oppfordret Haugaland Kraft Nett AS i brev av 21.06.18 og i e-post av 30.08.18 og 25.10.19 til å gi en uttalelse i saken. Noen uttalelse er ikke innkommet og nemnda finner dette uheldig. Til tross for det kan nemnda ikke se at det er påvist tilstrekkelige holdepunkter for eller tilstrekkelig sannsynliggjort et lavere forbruk enn det som er målt. Nemnda kan heller ikke se at det er grunnlag for å konstatere at det har vært en jordfeil som har påvirket klagers strømforbruk.

Ved jordfeil er det spenning mellom fase og jord som varierer. Vanlig utstyr og apparater benytter spenning mellom fasene, og bør derfor være upåvirket av jordfeil.

Nemndas konklusjon er at klager ikke gis medhold.

Uttalelsen er enstemmig.

VEDTAK

Klager gis ikke medhold.

Oslo, 23. mars 2020

Ragnar Lindefjeld, leder Thomas Iversen

Thomas Iversen, Forbrukerrådet

Jon Aadland, Energi Norge

Lars Lima, Energi Norge

Elklagenemndas vedtak er rådgivende.