Sak: 19-009 Klage vedrørende etterfakturering – Skagerak Nett AS

Saken gjaldt uenighet om fakturert forbruk. Klager avviste etterfakturert krav. Klager hevdet at det må ha vært en feil ved måleren og at den ikke kan gi uttrykk for korrekte verdier. Klager viste til at det var rapportert inn måleravlesning per telefon. Klager påpekte at det ble gitt beskjed om at måleravlesningene skulle bli registrert og mente derfor at dette var gyldig.  Skagerak Nett AS har lagt inn klagers uregistrerte avlesninger og sammenlignet forbruket og kan ikke se noe unormalt. Skagerak Nett AS opprettholdt sitt krav. Klager ble enstemmig ikke gitt medhold.

Skagerak Nett AS benytter Energi Norges standardkontrakter.  

Saken gjelder uenighet om fakturert forbruk.  

Regelverk 

Standard Nettleieavtale §§ 5-2 og 6-5. 

Historikk

21.11.16 – Kundeavlesning. Målerstand 19 872 kWh. 

08.09.18 – Målerbytte. Avlest av e-verket. Målerstand 95 625 kWh. 

Krav

Klager avviser etterfakturert krav på kr. 28 108,24. 

Partenes anførsler

Klager hevder at det må ha vært en feil ved måleren og at den ikke kan gi uttrykk for korrekte verdier.  

Klager reagerer på registrert forbruk. Klager mener at det ikke kan stemme at det er brukt så mye strøm da forbruksmønsteret ikke har endret seg nevneverdig. Klager viser til at husholdningen har gått fra 2 til 4. Klager påpeker at de har nye hvitevarer, varmepumpe og at oppvarming stort sett skjer ved vedfyring.  

 

Klager viser til at det er rapportert inn måleravlesning per telefon. Klager påpeker at det ble gitt beskjed om at måleravlesningene skulle bli registrert og mener derfor at dette er gyldig.  

Klager avviser etterfakturert krav.  

Skagerak Nett AS (SN) viser til at det ble avdekket et etterslep ved målerbytte den 08.09.18. 

SN anfører at de ikke vet årsaken til at klagers måleravlesninger i 2017 ikke ble registrert. 

SN har lagt inn klagers uregistrerte avlesninger og sammenlignet forbruket og kan ikke se noe unormalt. SN viser til at klager etter målerbytte har vært oppe i 90 kWh per dag, og snittet fra desember 2017 til september 2018 lå på 82 kWh per dag.  

SN viser til at de har gått gjennom forbruket og kan ikke se noe unormalt. Klagers måleravlesninger i 2017 ble ikke registrert, så i perioden fra 21.11.16 til 08.09.18 er det registrert et forbruk på 54 054 kWh.  

SN opprettholder sitt krav.  

Nemnda ser slik på saken

Saken gjelder uenighet om fakturert forbruk.  

I henhold til Standard Nettleieavtale § 6-3 danner de verdier som avleses av nettselskapets måleutstyr alene grunnlaget for beregning av nettleie og energiforbruk i målepunktet. 

Klager har anført at det må være en feil med måleren og at denne ikke kan gi uttrykk for korrekte verdier. Nemnda viser til at klager kan kreve måleren kontrollert, men må selv dekke kostnaden dersom det ikke er feil med den, jfr. avtalen § 5-3. Klager har unnlatt å kreve måleren kontrollert og nemnda legger til grunn at det ikke er feil på måleren. 

Når det ikke er funnet feil på måleren, må kunden, om han likevel påberoper seg et lavere forbruk enn det målte, sannsynliggjøre dette. Nemndas vurdering er at det ikke er påvist tilstrekkelige holdepunkter for eller tilstrekkelig sannsynliggjort et lavere forbruk enn det som er målt eller at klager er feilfakturert. Nemnda er videre av den oppfatning at det målte forbruket er påregnelig. 

I og med at det ikke er påvist feil med måler og at det målte forbruket ikke kan anses som upåregnelig, finner nemnda det sannsynlig at klager har brukt den strøm som er målt og klager må da betale for den strøm han har brukt. 

Skagerak Nett AS har anført at det er registrert et forbruk på 54 054 kWh i perioden fra 21.11.16 til 08.09.18. Nemnda viser til forbrukshistorikken og bemerker at det registrerte forbruket gjelder for perioden fra 18.12.17 til 08.09.18 og ikke for hele feilperioden. Nemnda kan derfor vanskelig se hvordan Skagerak Nett AS har kommet frem til etterberegningskravet. Etter nemndas oppfatning må Skagerak Nett AS derfor foreta en ny beregning at etterbetalingskravet.  

Nemndas konklusjon er at klager ikke gis medhold. 

Uttalelsen er enstemmig. 

VEDTAK 

Klager gis ikke medhold. 

Oslo, 25. mai 2020 

Ragnar Lindefjeld, leder

Gustav Norman, Forbrukerrådet

Jon Aadland, Energi Norge

Lars Lima, Energi Norge

Elklagenemndas vedtak er rådgivende