Sak: 19-822 Klage vedrørende etterfakturering – Skagerak Nett AS

Saken gjaldt etterfakturering på grunn av feilkoblet måler. Klager avviste etterfakturert krav. Klager anførte at det var urimelig at han skulle være ansvarlig for en feilkobling utført av Skagerak Nett AS. Klager påpekte at nettselskapet må ta en beregning av forbruket hvor det tas hensyn til de faktiske forholdene. Skagerak Nett AS anførte at det må forventes et visst forbruk i utbyggingsperioden selv uten bruk av elektromekaniske hjelpemidler. Skagerak Nett AS opprettholdt sitt krav. Klager ble enstemmig gitt medhold.

Skagerak Nett AS benytter Energi Norges standardkontrakter.  

Saken gjelder etterfakturering på grunn av feilkoblet måler.  

Regelverk

Standard Nettleieavtale § 5-4.  

Historikk 

18.06.18 – Målerbytte. 

Krav

Klager avviser etterfakturert krav på kr. 2 780,50. 

Partenes anførsler

Klager reagerer på etterfakturert krav for perioden 18.06.18 til 16.01.19.

Klager renoverte sin bolig i 2017 og viser til at det elektriske anlegget ble skiftet. Skagerak Nett AS installerte ny måler den 18.06.18.  

Klager anfører at i forbindelse med arbeidet så har boligen vært fraflyttet fra våren 2018 og frem til høsten 2019. Klager sier at før påbyggingen bodde det to voksne i boligen og nå bor det to voksne og to barn i boligen.  

Klager anfører at han har bedt nettselskapet om å gjøre en beregning av forbruket basert på de faktiske forholdene uten at dette er gjort. Klager mener at nettselskapets stipulering basert på foregående år er feil da forbruket er betydelig redusert pga. fraflyttet bolig. Klager mener også at det er feil å anvende forbruket etter feilrettingen da boligen er større og det er utført arbeid på boligen i denne perioden. Klager mener at nettselskapet må ta en beregning av forbruket hvor det tas hensyn til de faktiske forholdene.  

Klager mener det er urimelig at han skal være ansvarlig for en feilkobling utført av Skagerak Nett AS. 

Klager avviser etterfakturert krav.  

Skagerak Nett AS (SN) viser til at i forbindelse med kontroll av måleren ble det avdekket at den har vært feilkoblet på den ene fasen. Feilen har vært siden måleren ble byttet i perioden fra 18.06.2018 til 16.01.19. Korrigert forbruk gjelder perioden fra 18.06.18 til 116.01.19 og utgjør 9 100 kWh. 

SN anfører at historisk årsforbruk før målerbytte var 16 712 kWh og forbruk etter feilretting tilsvarer et årsforbruk på 14 500 kWh. Etterfaktureringen er basert på et årsforbruk på 14 500 kWh. SN påpeker at det kun er fakturert for 317 kWh i hele perioden. 

SN mener at det må forventes et visst forbruk i oppussing/utbyggingsperioden på vinterstid selv uten bruk at elektromekaniske hjelpemidler.  

SN opprettholder sitt krav.  

Nemnda ser slik på saken:

Saken gjelder etterfakturering på grunn av feilkoblet måler.

I henhold til Standard Nettleieavtale § 5-4 Feil ved måleutstyr, kan nettselskapet stipulere forbruket dersom måleapparatet ved kontroll viser mer eller mindre enn det virkelige forbruk eller hvis måleapparatet ikke har virket. Forbruket beregnes på grunnlag av anleggets tidligere normale forbruk eller på basis av nye kontrollmålinger i en tilsvarende periode. Når feil vedrørende måleutstyr eller avregning kan tilskrives nettselskapet, kan nettselskapet ikke kreve etterbetaling dersom nettkunden var i aktsom god tro.

I denne saken legger nemnda på bakgrunn av de foreliggende opplysninger til grunn at det var feil fasetilknytning til måleren som forårsaket at Skagerak Nett AS ikke fikk de data de trengte for å fakturere reelt forbruk. Det er uklart hvem som har utført feilkoblingen. Klager har anført at Skagerak Nett AS har montert måleren feil den 18.06.18. Skagerak Nett AS har ikke bestridt dette. Nemnda konkluderer derfor med at feilkoblingen av måleren kan tilskrives nettselskapet.

Spørsmålet er følgelig om klager har vært i aktsom god tro, herunder om klager burde oppdaget at han ble fakturert for mindre enn reelt forbruk. Nemnda har ved vurderingen lagt særlig vekt på forbrukshistorikken. Nemnda kan ikke se at forbruket har blitt vesentlig redusert fra og med feilkoblingen. Etter nemdas syn burde ikke klager ha forstått at han har brukt mer strøm enn det han har betalte for. Nemnda har etter en

helhetsvurdering kommet frem til at klager har vært i aktsom god tro, og at Skagerak Nett AS derfor ikke har rett til å etterfakturere differansen mellom fakturert forbruk og faktisk forbruk.

Nemndas konklusjon er at klager gis medhold.

Uttalelsen er enstemmig.

VEDTAK

Klager gis medhold.

Oslo, 7. desember 2020

Ragnar Lindefjeld, leder

Gustav Norman, Forbrukerrådet

Lars Lima, Energi Norge

Elklagenemndas vedtak er rådgivende.

Jon Aadland, Energi Norge