Sak: 19-797 Klage vedrørende etterfakturering – Lyse Elnett AS

Saken gjaldt etterfakturering av ikke-fakturert forbruk. Klager avviste etterfakturert krav. Klager påberopte seg aktsom god tro. Klager hevdet at kravet var urettmessig da hun ikke har blitt informert om at hun har blitt fakturert på et stipulert grunnlag. Klager pekte på at det ikke fremgår tydelig at hun var fakturert etter stipulerte verdier og at beløpene ikke har vært unaturlig lave. Klager viste til at hun har en fjernavlesningsmåler, at det ikke ble varslet om manglende kommunikasjon med måleren og at selskapet har utført en dårlig stipulering. Lyse Elnett AS viste til at kommunikasjonen med strømmåleren sluttet å fungere i perioden fra 01.11.18 til 01.02.19. Lyse Elnett AS har erkjent at de ikke har overholdt plikt om å varsle klager om stipulering "innen rimelig tid" i henhold til standardavtalen. Lyse bestred at klager har vært i aktsom god tro og anførte at klager burde ha foretatt nærmere undersøkelser og fått avklart om noe kunne vært feil da fakturaen var blitt mye lavere enn normalen på samme tidspunkt som forrige år. Klager ble enstemmig ikke gitt medhold.

Lyse Elnett AS benytter Energi Norges standardkontrakter.  

Saken gjelder etterfakturering av ikke-fakturert forbruk.  

Regelverk

Standard Nettleieavtale § 5-4.  

Krav 

Klager avviser etterfakturert krav på kr. 9 173,36. 

Partenes anførsler

Klager reagerer på etterfakturert krav.  

Klager påberoper seg aktsom god tro. Klager hevder at kravet er urettmessig da hun ikke har blitt informert om at hun har blitt fakturert på et stipulert grunnlag. Klager peker på at det ikke fremgår tydelig at hun er fakturert etter stipulerte verdier og at beløpene ikke har vært unaturlig lave.  

Klager viser til at hun har en fjernavlesningsmåler, at det ikke ble varslet om manglende kommunikasjon med måleren og at selskapet har utført en dårlig stipulering.  

Klager reagerer på selskapets stipulering av forbruket. Klager sier at det gikk fra 40 % til 110 % unna historiske sammenlignbare verdier. Klager viser til eget regneark og selskapets nettsider og anfører at selskapet selv anbefaler denne beregningsmetoden. Klager anfører at en kunde burde forvente en høyere kvalitet på stipuleringen da det ikke er varslet om manglende kommunikasjon med måleren.  

Klager finner ikke selskapets kundebehandling tilfredsstillende.  

Klager avviser etterfakturert krav. Klager viser til eget regnestykke og mener at Lyse bør refundere minimum kr. 5 579. 

Lyse Elnett AS (Lyse) viser til at kommunikasjonen med strømmåleren sluttet å fungere i perioden fra 01.11.18 til 01.02.19, slik at klager ble fakturert etter stipulerte verdier.  

Lyse erkjenner at de ikke har overholdt plikt om å varsle klager om stipulering "innen rimelig tid" i henhold til standardavtalen. Lyse beklager at klager ikke var orientert om at strømforbruket ble stipulert, men påpeker at det fremkommer informasjon på faktura og forbrukets historikk at forbruket i perioden er stipulert.  

Lyse viser til utstedte fakturaer for perioden og påpeker at faktura er merket med "Stipulert forbruk". Lyse viser til forbrukshistorikken for perioden 01.10.18 – 01.03.19 hvor historikken viser til omforent stipulering. Lyse mener at klager burde ha foretatt nærmere undersøkelser og fått avklart om noe kunne vært feil da fakturaen var blitt mye lavere enn normalen på samme tidspunkt som forrige år. Lyse bestrider at klager har vært i aktsom god tro.  

Lyse anfører at forbruket er reelt og opprettholder sitt krav.   

Nemnda ser slik på saken:

Saken gjelder etterfakturering av ikke-fakturert forbruk.

I henhold til Standard Nettleieavtale § 5-4 Feil ved måleutstyr, kan nettselskapet stipulere forbruket dersom måleapparatet ved kontroll viser mer eller mindre enn det virkelige forbruk eller hvis måleapparatet ikke har virket. Forbruket beregnes på grunnlag av anleggets tidligere normale forbruk eller på basis av nye kontrollmålinger i en tilsvarende periode. Når feil vedrørende måleutstyr eller avregning kan tilskrives nettselskapet, kan nettselskapet ikke kreve etterbetaling dersom nettkunden var i aktsom god tro. Tilsvarende i § 6-5 Avregningsfeil, kan nettselskapet kreve etterbetaling for enhver avregningsfeil med mindre nettkunden var i aktsom god tro.

I denne saken legger nemnda til grunn at det har vært en fjernavlesningsmåler i anlegget, men at denne ikke fungerte etter hensikten. Måleverdiene har derfor ikke blitt innhentet og registrert i selskapets kunde- og faktureringssystem. Lyse Elnett AS har også erkjent at de ikke har overholdt sin plikt om å varsle klager om at måleren ikke fungerer slik tilsiktet og at klager blir beregnet. Etter nemndas syn kan avregningsfeilen klart tilskrives nettselskapet.

Spørsmålet er følgelig om klager har vært i aktsom god tro, herunder om klager burde oppdaget at forbruket ble stipulert. Nemnda har ikke holdepunkter for å hevde at klager ikke har vært i god tro, men nemnda finner at klagers gode tro ikke er aktsom. Ved vurderingen har nemnda lagt særlig vekt på at klager fikk informasjon om at forbruket ble stipulert i de løpende fakturaene. Nemnda har videre merket seg at søylediagrammene i fakturaene som indikerer en endring i forbruket, og som gir klager en oppfordring til å reagere. Nemnda mener på denne bakgrunn at Lyse Elnett AS har rett til å etterfakturere differansen mellom stipulert og faktisk forbruk.

Nemndas konklusjon er at klager ikke gis medhold.

Uttalelsen er enstemmig.

VEDTAK

Klager gis ikke medhold.

Oslo, 11. januar 2021

Ragnar Lindefjeld, leder

Gustav Norman, Forbrukerrådet

Jon Aadland, Energi Norge

Elklagenemndas vedtak er rådgivende.