Sak: 20-226 Klage vedrørende fakturering – Fjordkraft AS

Saken gjaldt uenighet om fakturering og etterfakturering av forbruk. Klager bestred fakturert krav. Klager anførte at Fjordkraft AS har operert med uberettiget høye strømpriser i avtaleforholdet.  Klager anførte også at det har vært problemer med kommunikasjonen om fakturering med Fjordkraft siden avtale ble inngått. Klager hevdet at Fjordkrafts fakturering ikke kan være korrekt og hevdet at hun har betalt for mye. Fjordkraft AS viste til at det ble utført en feilaktig utbetaling av stipulert beløp. Fjordkraft AS anførte at de har strukket seg langt flere ganger gjennom avtaleforholdet for å komme til enighet med klager. Fjordkraft AS opprettholdt sitt krav. Klager ble enstemmig ikke gitt medhold.

Fjordkraft AS benytter Energi Norges standardkontrakter.   

Saken gjelder uenighet om fakturering og etterfakturering av forbruk.  

Regelverk

 Standard Kraftleveringsavtale § 2-2.  

Historikk

24.09.18 – Kundeforhold opprettet.   

Krav

Klager bestrider fakturert krav på kr 5 104,07.  

Partenes anførsler:

Klager reagerer på etterfakturert krav.   

Klager anfører at Fjordkraft har operert med uberettiget høye strømpriser i avtaleforholdet.   

Klager anfører også at det har vært problemer med kommunikasjonen om fakturering med Fjordkraft siden avtale ble inngått. Klager finner ikke selskapets kundebehandling tilfredsstillende, og mener Fjordkraft forskjellsbehandler kundene sine.   

Klager mener at det korrekte beløp som skal betales for perioden 01.02.19 til 01.01.20 er kr 4 880,79, og ikke det fakturerte på kr 6 060,79.   

Klager anfører at hun har fått forskjellige forklaringer på etterfakturert krav, herunder blant annet at hun har betalt for mye, betalt for lite, at forbruket er feilberegnet, at prisene er forskjellige osv. Klager mener at Fjordkrafts fakturering ikke kan være korrekt og hevder at hun har betalt for mye.   

Klager har avslått fremsatt forlikstilbud og anfører at det tidligere er inngått lignende avtaler som Fjordkraft ikke har opprettholdt. 

Klager bestrider fakturert krav.   

Fjordkraft AS (Fjordkraft) viser til at klager fra 01.02.19 har blitt stipulert i forhold til strømforbruk. Fjordkraft anfører at klager ble tilbakebetalt for perioden 01.02.19 til 01.11.19 kr. 4070. Deretter ble hun tilbakebetalt for perioden 01.11.19 til 01.01.20 kr. 1 180, samtidig som hun ble fakturert riktig beregnet beløp for perioden 01.02.19 til 01.01.20 kr. 6 284,07. Så det som skulle vært en faktura på kr. 1034,70 for overforbruk i perioden 01.02.19 til 01.01.20, ble sendt ut som en faktura på 5104,07 ekstra å betale. Dette skyldes feilaktig utbetaling av stipulert beløp.  

Fjordkraft har fremsatt et forlikstilbud om å frafalle kr 2500 av kravet på kr 5104,07. Fjordkraft mener de har strukket seg langt flere ganger gjennom avtaleforholdet for å komme til enighet med klager. Fjordkraft avviser klagers påstand om forskjellsbehandling.  

Fjordkraft opprettholder sitt krav.   

Nemnda ser slik på saken: 

Saken gjelder uenighet om fakturering.  

I henhold til Standard Kraftleveringsavtale § 2-1 foretas måling av strømforbruk av nettselskapet i overensstemmelse med gjeldende forskrifter om måling og avregning. Kraftleverandør legger nettselskapets måledata til grunn ved fakturering av strøm. 

Ut fra fremlagt dokumentasjon er nemnda ikke i stand til å danne seg en grunngitt oppfatning om faktureringen. Fjordkraft har redegjort for eventuelle feil/misforståelser, men etter nemndas syn er dette ikke gjort på en tilfredsstillende måte. Nemnda kan på den annen side heller ikke se at klager har sannsynliggjort at det er noen feilfakturering eller annet som ikke har blitt korrigert fra Fjordkrafts side.  

Nemnda registrerer at Fjordkraft har fremsatt et tilbud om å ettergi rundt halvparten av kravet, hvilket under normale omstendigheter må antas å være et godt tilbud.  

Nemndas konklusjon er at klager ikke gis medhold. 

Uttalelsen er enstemmig. 

VEDTAK 

Klager gis ikke medhold. 

Oslo, 27. september 2021 

Ragnar Lindefjeld, leder 

Gustav Norman, Forbrukerrådet 

Lars Lima, Energi Norge  

Elklagenemndas vedtak er rådgivende.