Sak: 20-287 Klage vedrørende etterfakturering – Tensio TN AS

Saken gjaldt uenighet om faktisk forbruk og fakturering. Klager avviste etterfakturert krav. Klager anførte at det omtrent ikke har vært brukt strøm på fritidsboligen siden overtakelse da det ikke har vært beboelig grunnet renovering. Klager hevdet at etterfakturert forbruk ikke var korrekt. Tensio TN AS anførte at det ble gitt tilstrekkelig god informasjon til klager om prosessen, og at de kan dokumentere at klager er gitt varsel om måleravlesning ved flere aneldninger. Tensio TN AS opprettholdt sitt krav. Klager ble enstemmig ikke gitt medhold.

Tensio TN AS benytter Energi Norges standardkontrakter.   

Saken gjelder uenighet om faktisk forbruk og fakturering.  

Regelverk

Standard nettleieavtale § 6-5.  

Historikk

12.01.14 – Siste måleravlesning fra klager før målerbytte  

31.05.17 – Klager ber om utkobling av strømmåler i boligen  

06.06.17 – Klager ønsker ikke lenger utkobling av måler  

11.01.19 – Måleravlesning. Avlest av e-verket. Målerstand 65 522 kWh.  

Krav

Klager avviser etterfakturert krav på kr 34 251,93  

Partenes anførsler

Klager viser til at fritidsboligen ble overtatt i 2002. Klager anfører at det omtrent ikke har vært brukt strøm på fritidsboligen siden overtakelse da det ikke har vært beboelig grunnet omfattende renovering. Klager hevder at ingen har overnattet i boligen siden overtakelse og at det ikke er noen form for oppvarming i boligen.   

Klager forstår ikke hvordan det kan være et så stort etterslep i fakturert forbruk og hevder derfor at dette ikke er korrekt.  

Klager avviser etterfakturert krav.   

Tensio TN AS (Tensio) anfører at de har benyttet Elklagenemndas anbefalinger for avskriving i tilfeller av etterfakturering, slik at kravet som er fremstilt innebærer at klager betaler for de første 12 mnd, deretter halvparten for året etter, og det halve for tredje år. Det øvrige er da avskrevet. Det opplyses om at det har vært svært få måleravlesninger meldt inn for eiendommen.  

Tensio mener de har gitt klager tilstrekkelig god informasjon til klager om prosessen, og at de kan dokumentere at klager er gitt varsel om måleravlesning per SMS ved flere anledninger.  

Tensio opprettholder sitt krav.  

Nemnda ser slik på saken

Saken gjelder uenighet om fakturert forbruk.  

I henhold til Standard Nettleieavtale § 6-3 danner de verdier som avleses av nettselskapets måleutstyr alene grunnlaget for beregning av nettleie og energiforbruk i målepunktet.   

Klager har anført at fakturert krav er urimelig høyt. Nemnda viser til at klager kan kreve måleren kontrollert, men må selv dekke kostnaden dersom det ikke er feil med den, jf. Standard Nettleieavtale § 5-3. Klager har unnlatt å kreve måleren kontrollert, og nemnda legger derfor til grunn at det som et utgangspunkt ikke er feil på måleren.  

Når det ikke er funnet feil på måleren, må kunden, om han likevel påberoper seg et lavere forbruk enn det målte, sannsynliggjøre dette. Nemndas vurdering er at det ikke foreligger holdepunkter for eller tilstrekkelig sannsynliggjort et lavere forbruk enn det som er målt. Nemnda er videre av den oppfatning at det målte forbruket er påregnelig.  

I og med at det ikke er påvist feil med måler og at det målte forbruket ikke kan anses som upåregnelig, finner nemnda det sannsynlig at klager har brukt den strømmen som er målt og klager må da betale for den strøm han har brukt.  

Tensio TN AS anfører at de følger Elklagenemndas anbefalinger der kunden betaler for de første 12 måneder, halve andre og halve tredje år, til sammen 24 måneder, og resten avskrives. Nemnda har ikke noe å utsette på beregningsmetoden til Tensio TN AS, men det er ikke denne beregningsmetoden nemnda har anbefalt. Elklagenemnda har i en rekke slike saker tidligere kommet frem til at kunden skal betale for forbruket med de begrensninger som følger av foreldelsesreglene, og at etterberegningskravet bør reduseres med 25 % hvor nettselskapet har brutt sine plikter etter nettleieavtalen § 5-2. I dette tilfellet har ikke Tensio TN AS dokumentert at nettleieavtalen § 5-2 er fulgt opp i tilstrekkelig grad. Etter nemnda syn bør kravet også i dette tilfellet reduseres med 25 %. 

Nemnda bemerker for øvrig at det kan synes rimelig at klager tilbys en nedbetalingsplan i denne saken. 

Nemndas konklusjon er at klager ikke gis medhold. 

Uttalelsen er enstemmig. 

VEDTAK 

Klager gis ikke medhold. 

Oslo, 23. august 2021 

Ragnar Lindefjeld, leder 

Gustav Norman, Forbrukerrådet 

Jon Aadland, Energi Norge  

Lars Lima, Energi Norge   

Elklagenemndas vedtak er rådgivende.