Sak: 20-343 Klage vedrørende fakturering – LOS AS

Saken gjaldt uenighet om sluttavregning og fakturert forbruk. Klager avviste sluttavregnet krav. Klager hevdet at hun har betalt alt utestående og anførte at kravet var en dobbelfakturering. Klager anførte at det var noe galt med hennes tidligere strømmåler, og mente at dette var årsaken til høy sluttavregning. LOS AS opprettholdt sitt krav. LOS AS erkjente at sluttavregningen ble produsert senere enn normalt. LOS AS anførte at faktureringen som er gjort til klager var korrekte, og avviste at det foreligger grunnlag for å redusere eller frafalle kravet. Klager ble enstemmig ikke gitt medhold.

LOS AS benytter Energi Norges standardkontrakter.   

Saken gjelder uenighet om sluttavregning og fakturert forbruk.  

Regelverk

Standard kraftleveringsavtale § 2-1.  

Historikk

01.01.09 – Kundeforhold med fellesmåling via netteier Elvia startes  

31.01.20 – Fellesmåling avsluttes, går over til individuell måling  

11.06.20 – Sluttavregning produseres  

Krav

Klager avviser sluttavregnet krav på kr 1164,35.  

Partenes anførsler

Klager avviser selskapets fakturerte krav. Klager hevder at hun har betalt alt utestående for 2019, og anfører at kravet på kr 1164,35 er en dobbelfakturering.  

Klager anfører at det var noe galt med hennes tidligere strømmåler, og mener at dette er årsaken til høy sluttavregning. Klager hevder at selskapets forklaringer på faktureringen ikke stemmer overens med faktum i saken.  

LOS AS (LOS) anfører at sluttavregningen på kr 1164,35 er korrekt, og opplyser om at perioden det er fakturert for inkluderer avregningen for 2019 samt perioden 01.01.20 til 31.01.20. Det opplyses at sluttavregningen gjelder for perioden frem til overgang til individuell måling.   

LOS erkjenner at sluttavregning ikke ble produsert før 11.06.20 som er senere enn normalt i slike forhold.   

LOS avviser klagers påstand om at det er noe galt med måleren, og at det ikke er funnet sted endringer i ettertid ifht forbruket på anlegget. LOS anfører at grunnen for at sluttavregningen er noe høyere skyldes at forbruk for januar 2020 også er inkludert i fakturaen.  

LOS anfører at faktureringer som er gjort til klager er korrekte, og avviser at det foreligger grunnlag for å redusere eller frafalle kravet i saken.   

LOS opprettholder sitt krav.   

Nemnda ser slik på saken

Saken gjelder uenighet om forbruk og fakturering. 

I henhold til Standard Kraftleveringsavtale § 2-1 foretas måling av strømforbruk av nettselskapet i overensstemmelse med gjeldende forskrifter om måling og avregning. Kraftleverandør legger nettselskapets måledata til grunn ved fakturering av strøm. 

I henhold til Standard Kraftleveringsavtale § 2-2 kan kraftleverandør kreve tilleggsbetaling ved feil ved måledata meddelt av nettselskapet, ved feil håndtering av måledata eller ved faktureringsfeil med mindre klager var i aktsom god tro. 

Slik denne saken er opplyst, kan nemnda ikke se at det er påvist feil i faktureringen eller at klager er dobbelfakturert.  

Nemndas konklusjon er at klager ikke gis medhold. 

Uttalelsen er enstemmig. 

VEDTAK 

Klager gis ikke medhold. 

Oslo, 23. august 2021 

Ragnar Lindefjeld, leder 

Thomas Iversen, Forbrukerrådet 

Jon Aadland, Energi Norge  

Lars Lima, Energi Norge   

Elklagenemndas vedtak er rådgivende.