Sak: 20-424 Klage vedrørende etterfakturering – BKK Nett AS

Saken gjaldt uenighet om inngåelse av nettleieavtale. Klager avviste fakturert krav. Klager anførte at husleiekontrakten bekreftet at hun flyttet opp en etasje rundt årsskiftet 2019/2020. Klager anførte også at det er inngått muntlig og skriftlig avtale med huseier om at hun ikke skal være ansvarlig for strømmen og at det var grunnen til å flytte opp en etasje. BKK Nett AS anførte at de ikke kan se at andre beboere i kollektivet skal kunne frita klager fra nettleieavtalen på annet vis enn å melde seg som kunde på måleren. BKK Nett AS påpekte at dette ikke er gjort. BKK Nett AS anførte at fordeling av forbruket mellom klager og de andre som bodde i boligen er et internt mellomværende som ikke får betydning for klagers betalingsforpliktelse. BKK Nett AS opprettholdt sitt krav. Klager ble enstemmig gitt medhold.

BKK Nett AS benytter Energi Norges standardkontrakter. 

Saken gjelder uenighet om inngåelse av nettleieavtale.  

Regelverk

Standard Nettleieavtale §§ 2 og 11. 

Krav

Klager avviser fakturert krav på kr. 14 644,28. 

Partenes anførsler

Klager reagerer på fakturert krav.  

Klager sier at hun trodde det var enighet om at hun kun skulle være ansvarlig for anlegget kun en måneds tid da hun tok kontakt 03.06.20. Klager stiller spørsmål ved at hun blir ansvarliggjort for strømmen tilbake til november 2019.  

Klager anfører at husleiekontrakten bekrefter at hun flyttet opp en etasje rundt årsskiftet 2019/2020.  

Klager anfører at det er inngått muntlig og skriftlig avtale med huseier om at hun ikke skal være ansvarlig for strømmen og at det var grunnen til å flytte opp en etasje. Klager påpeker at hun tidligere bodde i 3. etasje og flyttet opp til 4 etasje som en løsning for huseieren.  

Klager mener det er urimelig at hun ikke skal være ansvarlig for forbruket i perioden fra 08.11.19 til 01.07.20, og avviser fakturert krav. Klager mener at hun kun skal være ansvarlig for perioden fra 03.06.20 til 31.07.20. 

BKK Nett AS (BKK) viser til at klager tok kontakt den 03.06.20 da måler i 4. etasje ble stengt grunnet manglende betaling. Klager bestiller åpning av måler og fremviser husleiekontrakt som viser innflytting 03.01.19. Kontrakten er signert 19.11.19. 

BKK viser til at klager flyttet fra 3. til 4. etasje på samme adresse den 07.11.19 og at klager derfor er registrert på anlegget fra 08.11.19. 

BKK anfører at de ikke kan se at andre beboere i kollektivet skal kunne frita klager fra nettleieavtalen på annet vis enn å melde seg som kunde på måleren. BKK påpeker at dette ikke er gjort.  

BKK anfører at fordeling av forbruket mellom klager og de andre som bodde i boligen er et internt mellomværende som ikke får betydning for klagers betalingsforpliktelse ovenfor BKK.  

BKK opprettholder sitt krav.  

Nemnda ser slik på saken

Saken gjelder tvist om inngåelse av nettleieavtale. 

I denne saken ble klagers anlegg stengt den 03.06.20. Klager bestilte gjenåpning av anlegget den 04.06.20 og dokumenterte dette med en signert husleiekontrakt fra november 2019 mellom klager og huseier. BKK Nett AS gjenåpnet anlegget og har registrerte klager som kunde fra 08.11.19.

Det er omtvistet mellom partene hvem som er ansvarlig for forbruket i perioden fra 08.11.19 til 01.07.20. BKK Nett AS anfører at klager har fremvist en husleiekontrakt som viser at hun har bodd i leiligheten fra november 2019 og mener derfor at klager er ansvarlig for forbruket. Dette er etter nemndas vurdering ikke riktig.  

I henhold til Standard Nettleieavtale § 11-1 kan kunden si opp nettleieavtalen med 14 dagers varsel. Ved manglende oppsigelse av avtalen er nettkunden ansvarlig for nettleien inntil nettselskapet får lest av måleren eller har inngått avtale med annen nettkunde. Kunden er den som har inngått avtale med nettselskapet, jf. Standard Nettleieavtale § 1. Det foreligger ingen oppsigelse fra kunden her.

Nemnda mener at det er den som er registrert som nettkunde som er ansvarlig for omtvistet forbruk. BKK Nett AS har ikke mottatt bestilling fra klager og klager har heller ikke vært registrert som nettkunde på anlegget tidligere. Etter nemndas syn hadde ikke BKK Nett AS rettslig adgang til å registrere klager som nettkunde fra 08.11.19 kun på bakgrunn av husleiekontrakten. Det er tidligere anleggseier som er ansvarlig for forbruket frem til klager selv bestiller strøm på anlegget.

Nemndas konklusjon er at klager gis medhold.

Uttalelsen er enstemmig.

VEDTAK

Klager gis medhold.

Oslo, 27. september 2021

Ragnar Lindefjeld, leder

Thomas Iversen, Forbrukerrådet

Lars Lima, Energi Norge 

Elklagenemndas vedtak er rådgivende. Ved vedtak som går imot innklagede, skal innklagede gi begrunnet melding til klager og nemnda innen fire uker dersom vedtaket ikke vil bli fulgt.