Sak: 21-372 Klage vedrørende etterfakturering– Mørenett AS

Saken gjaldt etterfaktureringen av ikke fakturert forbruk. Klager avviste etterfakturert krav. Klager påberopte seg aktsom god tro. Klager anførte at hun har betalt fakturaene fortløpende. Klager påpekte at det var urimelig at hun skulle stilles ansvarlig da det var feil ved måleutstyret til selskapet. Mørenett AS viste til at det ikke er blitt levert timesverdier på klagers måler siden 11.07.20. Dette ble avdekket den 08.04.21. Mørenett AS bestred at klager har vært i aktsom god tro. Mørenett AS viste til at klager har vært kunde på anlegget i lang tid og at forbruksmønsteret ikke har vært endret i perioden med feil. Det var 0 kWh i forbruk som ble fakturert. Mørenett AS opprettholdt etterfakturert krav. Klager ble enstemmig ikke gitt medhold.

Mørenett AS benytter Energi Norges standardkontrakter.   

 

Saken gjelder etterfakturering av ikke fakturert forbruk.   

 

Regelverk: Standard Nettleieavtale § 6-5.  

 

Historikk:   

13.12.18 – Kundeforhold opprettet.   

 

Krav: Klager avviser etterfakturert krav på kr. 18 145,38.  

 

Partenes anførsler:  

 

Klager reagerer på etterfakturert krav for perioden fra 11.07.20 til 08.04.21.  

 

Klager påberoper seg aktsom god tro. Klager anfører at hun har betalt fakturaene fortløpende. Klager anfører at hun bruker vipps til å betale fakturaene og at fakturene derfor ikke har blitt undersøkt nærmere. Klager anfører at hun også har fått levert internett fra kraftleverandøren og at fakturaene derfor har variert i størrelse.  

 

Klager mener at det er urimelig at hun skal stilles ansvarlig da det var feil ved måleutstyret til selskapet.   

 

Klager avviser etterfakturert krav.   

 

Mørenett AS (Mørenett) viser til at klager har vært kunde på anlegget siden 13.12.18. Det var installert AMS-måler før klager tok over abonnementet. Mørenett viser til at det ikke er blitt levert timesverdier på klagers måler siden 11.07.20. Dette ble avdekket den 08.04.21. Klager ble derfor etterfakturert for det faktiske forbruket på 23 977 kWh. Forbruket er fordelt flatt i perioden.   

 

Mørenett viser til foreldelsesloven og anfører at perioden uten måling av forbruk var på ca. 10 måneder og korrigeringen ble utført så snart feilen ble avdekket.   

 

Mørenett bestrider at klager har vært i aktsom god tro. Mørenett viser til at klager har vært kunde på anlegget i lang tid og at forbruksmønsteret ikke har vært endret i perioden med feil. Utstedte fakturaer i omtvistet periode inneholdt kun fastbeløpet for nettleie. Det var 0 kWh i forbruk som ble fakturert. Mørenett påpeker at klager ikke ble fakturert for nettleie eller kraftforbruk i perioden. Mørenett påpeker også at i perioden med feil var klagers faktura rundt 10 % av en normal faktura.   

 

Mørenett opprettholder etterfakturert krav.   

 
Nemnda ser slik på saken: 

Saken gjelder etterfakturering av ikke fakturert forbruk. 

I henhold til Standard Nettleieavtale § 5-4 Feil ved måleutstyr, kan nettselskapet stipulere forbruket dersom måleapparatet ved kontroll viser mer eller mindre enn det virkelige forbruk eller hvis måleapparatet ikke har virket. Forbruket beregnes på grunnlag av anleggets tidligere normale forbruk eller på basis av nye kontrollmålinger i en tilsvarende periode. Når feil vedrørende måleutstyr eller avregning kan tilskrives nettselskapet, kan nettselskapet ikke kreve etterbetaling dersom nettkunden var i aktsom god tro. Tilsvarende i § 6-5 Avregningsfeil, kan nettselskapet kreve etterbetaling for enhver avregningsfeil med mindre nettkunden var i aktsom god tro. 

Slik saken er opplyst legger nemnda til grunn at det har vært en fjernavlesningsmåler i anlegget, men at denne ikke fungerte. Måleverdier har derfor ikke blitt innhentet og registrert i selskapets kunde- og faktureringssystem. Feilen tilskrives nettselskapet. 

Spørsmålet er følgelig om klager har vært i aktsom god tro, herunder om klager burde oppdaget at forbruket ble stipulert. Nemnda har ikke holdepunkter for å hevde at klager ikke har vært i god tro, men nemnda finner at klagers gode tro ikke er aktsom. Nemnda har ved vurderingen lagt særlig vekt på at klager ble fakturert for 0 kWh i perioden fra 11.07.20 til 08.04.21, og da kan den gode tro ikke anses aktsom. Mørenett AS har derfor rett til å etterfakturere differansen mellom fakturert forbruk og faktisk forbruk. 

 

 

Nemndas konklusjon er at klager ikke gis medhold. 

Uttalelsen er enstemmig. 

 

 VEDTAK 

 

Klager gis ikke medhold. 

 

 Oslo, 14. mars 2022 

 

Ragnar Lindefjeld, leder 

Thomas Iversen, Forbrukerrådet 

Jon Aadland, Energi Norge  

Lars Lima, Energi Norge   

Elklagenemndas vedtak er rådgivende.