Sak: 22-991 Klage knyttet til fakturering – BKK AS

Saken gjaldt uenighet om betalingsplikt for faktura med grunnlag i påstått målerfeil. Klager hevdet at det forelå feil ved måleren hennes og at målerverdiene oversteg de reelle verdiene. Hun viste til at hun overvåket forbruket nøye og at hun var svært sparsommelig. Klager pekte på at hun ikke fikk verdiene til å stemme, og krevde på bakgrunn av det en korrigering av omtvistet faktura. BKK AS opprettholdt kravet med grunnlag i at hun var avregnet korrekt. Selskapet viste til utført kontroll der det ikke ble påvist feil ved klagers måler. Klager ble enstemmig ikke gitt medhold.

BKK AS benytter Fornybar Norges standardkontrakter.     

Saken gjelder uenighet om betalingsplikt for faktura med grunnlag i påstått målerfeil.  

Regelverk: Standard nettleieavtale §§ 5-3 og 6-3.   

Historikk:    

03.11.2022 – Serviceoppdrag utføres hos klager. Ingen feil ved måler blir påvist.  

Krav: Klager krever faktura korrigert i samsvar med reelt forbruk. 

Partenes anførsler:   

Klager hevder at faktureringskravet ikke samsvarer med reelt forbruk. Hun viser til at hun begrenser og overvåker forbruket, og mener at angivelsen av forbrukte kWh ikke stemmer overens med hennes reelle forbruk.  

BKK AS fastholder kravet og viser til at det ikke foreligger feil ved måleutstyr. Selskapet forklarer at måler ble byttet og kontrollert, men at det ikke ble funnet feil ved denne. Det hevder at måleren angir forbruket korrekt og at det derfor ikke foreligger grunnlag for å korrigere det omtvistede betalingskravet.   

Nemnda ser slik på saken:   

Saken gjelder uenighet om betalingsplikt for faktura med grunnlag i påstått målerfeil. Spørsmålet i saken er om klager kan kreve omtvistet betalingskrav korrigert.  

Utgangspunktet etter standard nettleieavtale § 6-3 er at de målerverdier som avleses av nettselskapets måleutstyr danner grunnlaget for beregning av nettleie og energiforbruk i målepunktet. Ved mistanke om feil ved nettselskapets måleutstyr, kan begge parter når som helst forlange måleutstyret kontrollert, jf. § 5-3. Den rutinemessige kontrollen omfatter ikke kontroll i kundens eget anlegg. Kunden er selv ansvarlig for kontroll, ettersyn og vedlikehold av dette anlegget. Den som forlanger måleutstyret kontrollert, dekker kostnadene ved kontrollen. Dersom kontrollen viser måleavvik større enn det som tillates i henhold til forskrift, skal nettselskapet bekoste kontrollen.  

Klager har anført at det må ha vært feil med måleren og at denne ikke kan gi uttrykk for korrekte verdier. Etter nemndas syn viser den foretatte kontrollen av måleren at måleren har fungert i samsvar med forskriftskravene. Nemnda legger kontrollen til grunn, og legger derfor til grunn at det ikke foreligger målerfeil.  

Når det ikke er funnet feil på måleren, må kunden – om hun likevel påberoper seg et lavere forbruk enn det målte – sannsynliggjøre dette. Nemndas vurdering er at det ikke er sannsynliggjort at det forbruket som kunden er ansvarlig for er lavere enn det som er målt, eller at klager er feilfakturert. Nemnda er videre av den oppfatning at det målte forbruket virker påregnelig.  

I og med at det ikke er påvist feil på måleren og at det målte forbruket ikke kan anses som upåregnelig, legger nemnda til grunn at klager har brukt den strøm som er målt og klager må da betale for den strøm hun har brukt.  

Nemndas konklusjon er at klager ikke gis medhold.   

Uttalelsen er enstemmig.  

VEDTAK   

Klager gis ikke medhold.   

 

Oslo, 12. juni 2023   

Henrik E. Kolderup, leder  

Gustav Norman, Forbrukerrådet  

Lars Lima, Fornybar Norge    

           

Elklagenemndas vedtak er rådgivende.