Sak: 23-226 Klage knyttet til fakturering – BKK AS
- al8688
- for 18 timer siden
- 3 min lesing
Saken gjaldt uenighet om faktureringsgrunnlag som følge av påstått målerfeil. Nemnda fant det ikke sannsynliggjort at måleren viste uriktig forbruk. Nemnda la avgjørende vekt på at måleren var kontrollert, uten at kontrollen viste feil. Klager ble enstemmig gitt ikke medhold.
BKK AS benytter Fornybar Norges standardkontrakter.
Saken gjelder uenighet om faktureringsgrunnlag med grunnlag i mulig målerfeil.
Regelverk: Standard nettleieavtale §§ 5-1, 5-3 og 5-4.
Historikk:
24.03.2023 – RME avviser klage på avlesning av AMS-måler.
08.09.2023 – BKK AS kontrollerer klagers måler.
13.11.2023 – RME treffer vedtak i klage på stipulering av forbruk.
Krav: Klager krever målerverdier korrigert i samsvar med reelt forbruk.
Partenes anførsler:
Klager hevder at det foreligger et avvik mellom automatisk avleste og reelle målerverdier, og at dette skyldes feil på AMS-måler. Han mener selskapet har basert seg på for høye verdier ved faktureringen, og at de må korrigeres etter forbruket slik det fremgår av hans loggføringer fra kundeapplikasjonen fra sin kraftleverandør. Klager viser til at han har hatt et begrenset forbruk, og at det er registrert forbruk på tidspunkter hvor mesteparten av anlegget har vært avslått. Klager har klagd inn nettselskapets stipulering til RME i tidligere perioder, som tok klagen til følge. RME avviste den del av klagen som gjaldt anførsel om målerfeil.
Klager anfører at han ikke har økonomisk evne til å dekke kostnadene ved målerkontrollen.
BKK AS bestrider at det foreligger feil på klagers måler. Selskapet viser til at det i september 2023 ble gjennomført kontroll av måler, uten at det ble avdekket feil. Det hevder at det ikke etter en gjennomgang av målerdata og –historikk kan finne avvik som tilsier at det foreligger målerfeil. Selskapet viser til dokumenterte målerverdier.
Nemnda ser slik på saken:
Saken gjelder uenighet om faktureringsgrunnlag som følge av angivelig feil ved AMS-måler.
Slik saken er opplyst for nemnda bestrider klager målerverdier som er gjort av klagers AMS-måler. Han bygger dette på at det i perioden 22.12.2022 til 05.01.2023 ble målt et forbruk på 250 kWh i en periode han var bortreist, og der alle sikringer var slått av, unntatt for varmepumpe som sto på 18 grader. Videre har måleren vist et høyt forbruk på andre tidspunkter, der dette ikke kan ha vært tilfellet.
Selskapet har opplyst at dets måleransvarlige var på befaring hos kunde 08.09.2023, og at det ikke ble avdekket feil ved måleren. Selskapet har videre opplyst at forbruket i den perioden kunden tidligere har klaget over, stemmer godt med forbruk i foregående år.
Nemnda finner det ikke sannsynliggjort at det har vært feil ved klagers måler vinteren og våren 2023, slik klager hevder. Nemnda legger avgjørende vekt på at kontrollen av måleren har vist at det ikke var feil på denne. At klager opplyser å ha registrert et annet forbruk basert på opplysninger fra applikasjonen til sin kraftleverandør, tilsier ikke noen annen konklusjon.
Klager har tidligere klaget selskapet inn for RME knyttet til forhold ved måleravlesningen. Klagen over selve avlesningene ble avvist. Derimot tok RME til følge klage mot selskapet som gjaldt unnlatelse av å innhente faktisk forbruk i ettertid, for noen enkelttimer der forbruket hadde vært stipulert. Dette gjelder imidlertid etter nemndas syn noe annet enn det som er tema i denne saken, og underbygger ikke at det har vært feil ved måleresultatene. I en slik situasjon vil det faktiske forbruket før og etter stipuleringshendelsen være kjent.
Nemndas konklusjon er at klager gis ikke medhold.
Uttalelsen er enstemmig.
VEDTAK
Klager gis ikke medhold.
Oslo, 10. juni 2024
Henrik E. Kolderup, leder
Gustav Norman, Forbrukerrådet
Astrid M. Hilde, Fornybar Norge
Lars Lima, Fornybar Norge
Elklagenemndas vedtak er rådgivende.
Comments