top of page

Sak: 2024-0089 Klage knyttet til avtalevilkår – Nordlysenergi AS

  • es97886
  • for 1 døgn siden
  • 3 min lesing

Saken gjaldt uenighet om beregning av spotpris og betalingsplikt for månedsbeløp. Med grunnlag i selskapets uttalelser i en e-post og det forhold at selskapet ikke hadde imøtegått klagers syn, kom nemnda til at klager hadde krav på å bli fakturert etter en uvektet gjennomsnittspris og uten månedsgebyr. Klager ble enstemmig gitt medhold. 

 

Nordlysenergi AS benyttet Fornybar Norges standardkontrakter så lenge det drev leveranse av kraft.  

 

Saken gjelder uenighet om beregning av gjennomsnittlig spotpris og betalingsplikt for månedsbeløp 

 

Regelverk: Standard kraftleveringsavtale §§ 1-2 og 1-3. 

 

Historikk:  

12.07.2019 – Selskapet informerer kunden om at fremtidige månedsbeløp krediteres og at kunden vil avregnes etter en flat gjennomsnittspris.  

17.12.2023 – Klager tar kontakt med selskapet om avvik fra gjennomsnittspris.  

11.01.2024 – Selskapet ber klager om å bytte leverandør.  

13.02.2024 – Klager mottar omtvistet faktura. 

 

Krav: Klager bestrider betalingsplikt for omtvistet faktura og krever ny avregning basert på uvektet spotpris.   


Partenes anførsler:    


Klager bestrider faktura av 13.02.2024 under henvisning til det som er avtalt mellom partene. Klager viser til at han i juli 2019 ble lovet avregning etter et uvektet gjennomsnitt, uten påslag og gebyr, og hevder selskapet har fakturert ham i strid med denne avtalen. Klager mener at han er belastet for skjulte påslag og at snittprisen ikke samsvarer med gjennomsnittlig strømpris for januar 2024 fra Nord Pool.    


Klager krever en ytterligere fakturaspesifikasjon med oversikt over hva han har betalt time for time. Han krever at selskapet dokumenterer hvordan det har gått frem ved faktureringen.  

  

Nordlysenergi AS har ikke inngitt tilsvar i saken. Av klagers saksfremstilling fremkommer at selskapet stiller seg uforstående til klagers krav og oppfordrer ham til å skifte leverandør.  

  

 

Nemnda ser slik på saken: 

 

Saken gjelder uenighet om beregning av gjennomsnittlig spotpris og betalingsplikt for månedsbeløp. Spørsmålet er om klager har krav på å bli fakturert etter en uvektet gjennomsnittlig spotpris. 

 

Slik saken er opplyst er det enighet om at partene har inngått avtale om et spotprisprodukt. Uenigheten gjelder beregningen av spotprisen ved faktureringen. Med grunnlag i en e-post fra selskapet i 2019 gjør klager gjeldende at det er avtalt fakturering etter et flatt gjennomsnitt, så vidt nemnda forstår, uten at det skal tas hensyn til forbrukets fordeling i løpet av måneden.  

Selskapet har opprettholdt bestridte fakturaer og har stilt seg uforstående til klagers krav. 

 

Nemnda må derfor ta stilling til om klager har rett til å bli avregnet etter en uvektet spotpris, noe som beror på hva som er avtalt mellom partene. Avtalens nærmere vilkår er ikke fremlagt, og det foreligger heller ingen annen dokumentasjon som belyser avtaleinngåelsen.  

 

Klager har fremlagt en e-post fra selskapet 12.07.2019, hvor det blant annet fremgår: 

 

«Vi gjør dette enkelt med at vi i neste måned krediterer deg månedsbeløpet, og alle månedene fremover. Vi setter deg flatt gjennomsnitt uavhengig av hvilken dag du bruker strøm på.» 

 

Nemnda er enig med klager i at denne formuleringen – vurdert isolert – kan forstås slik klager gjør det, nærmere bestemt dithen at fakturering skal skje etter et uvektet gjennomsnitt av spotprisen. En sik avtale fremstår imidlertid som svært uvanlig, og hvorvidt det var dette selskapet kan ha ment med e-posten, fremstår også som uklart. Dette er imidlertid ikke avgjørende. Et utsagn skal for det første fortolkes objektivt. For det annet har Nordlysenergi AS ikke – til tross for gjentatte henvendelser fra Elklagenemndas sekretariat – inngitt tilsvar i saken. Nemnda legger derfor klagers pretensjoner til grunn ved avgjørelsen av saken. 

 

Nemnda legger derfor til grunn at klager skulle faktureres etter et flatt gjennomsnitt, uten hensyn til forbrukets fordeling gjennom døgnet eller i faktureringsperioden for øvrig, slik at selskapet ikke hadde grunnlag for å fakturere etter et forbruksvektet gjennomsnitt. 

 

Videre fremgår det tydelig av samme e-post at månedsbeløpet skulle krediteres ved faktureringen. Klager har derfor ikke betalingsplikt for de fakturerte månedsbeløpene. 

 

På bakgrunn av dette finner nemnda at klager har krav på ny avregning basert på et uvektet gjennomsnitt for den aktuelle perioden, og at innbetalte månedsbeløp skal tilbakeføres. 

 

Nemnda tilføyer at den anser selskapets håndtering av klager i forbindelse med tvisten som kritikkverdig, når selskapet oppfordret klager til å bytte kraftleverandør fremfor å håndtere klagers henvendelser på en seriøs og respektfull måte. 

 

Nemndas konklusjon er at klager gis medhold. 

 

Uttalelsen er enstemmig. 

 

 

VEDTAK 

 

Klager gis medhold. 

 

Oslo, 16. september 2024 

 

Henrik E. Kolderup, leder 

Thomas Iversen, Forbrukerrådet 

Astrid M. Hilde, Fornybar Norge  

Lars Lima, Fornybar Norge 

 

Elklagenemndas vedtak er rådgivende.

Siste innlegg

Se alle

Kommentarer


bottom of page