-
Sak: 17-592 Klage vedrørende plassering av fordelingsskap - Hafslund Nett AS
Saken gjaldt uenighet om plassering av fordelingsskap. Klager hevdet at det var inngått en muntlig avtale om at det ikke var nødvendig å søke om dispensasjon fra å montere utvendig målerskap. Hafslund Nett AS avviste klagers krav og anførte at det var gitt både muntlig og skriftlig avslag på dispensasjon fra krav i bransjenorm NEK 399 om plassering av utvendig målerskap. Klager ble enstemmig ikke gitt medhold.
-
Sak: 18-120 Klage vedrørende strømbrudd - krav om dekning av utgifter til elektriker - Lyse Elnett AS
Saken gjaldt krav om dekning av utgifter til elektriker. Klager viste til dokumentasjon fra elektriker og anførte at AMS-måleren ikke var montert korrekt opp mot jordfeilbryteren. Lyse Elnett AS avviste klagers krav. Lyse Elnett AS anførte at det ikke var registrert noen feil ved montering av ny måler. Klager ble enstemmig ikke gitt medhold.
-
Sak: 17-279 Klage vedrørende etterfakturering - TrønderEnergi Nett AS
Saken gjaldt etterfakturering av forbruk på grunn av manglende avlesninger. Klager avviste etterfakturert krav. Klager påpekte at hun ikke har fått noen påminnelse om måleravlesning. Klager mente at selskapets kundebehandling ikke har vært tilfredsstillende. TrønderEnergi Nett AS viste til at det følger av alle deres fakturaer at avregningsperioden og målerstander bør kontrolleres og at det er viktig å lese av måleren for å få en korrekt faktura. TrønderEnergi Nett AS har avskrevet 25 % av merforbruket som ikke er foreldet. TrønderEnergi Nett AS opprettholder sitt krav. Klager ble enstemmig ikke gitt medhold.
-
Sak: 17-358 Klage vedrørende etterfakturering – Norgesnett AS
Saken gjaldt etterfakturering av forbruk på grunn av manglende avlesninger. Klager avviste fakturert krav. Klager anførte at han har avlest måleren manuelt regelmessig og videresendt dette videre til NorgesEnergi AS. Klager mente at han ikke kunne lastes for at dette ikke var videreformidlet fra NorgesEnergi AS til Norgesnett AS. Norgesnett AS pekte på at det hele tiden er utstedt varsel om når neste måleravlesning er. Først sammen med papirfakturaen, så per epost. Nemnda anbefaler at klager gis medhold, ved at kravet reduseres med 25 %. Uttalelsen er enstemmig.
-
Sak: 18-062 Klage vedrørende måleutstyr – fakturering - Skagerak Nett AS
Saken gjaldt uenighet om fakturert forbruk. Klager hevdet at det må ha vært en feil ved målerne og at han har betalt for mye. Klager krevde tilbakebetalt det som var fakturert for mye fra oppstart. Skagerak Nett AS opprettholdt sitt krav. Skagerak Nett AS viste til at det ble satt opp kontrollmåler og det ble ikke funnet feil ved måleren. Klager ble enstemmig ikke gitt medhold.
-
Sak: 18-099 Klage vedrørende etterfakturering – BKK Nett AS
Saken gjaldt etterfakturering på grunn av manglende avlesninger. Klager avviste etterfakturert krav. Klager anførte at feilen startet hos selskapet. Klager hevdet at selskapet registrerte feil målerstand, og at selskapets stipulering har vært for lav. Klager viste til at selskapet er ansvarlig for at målerstand blir avlest minst en gang i kalenderåret. BKK Nett AS opprettholdt sitt krav. BKK Nett AS anførte at det ville blitt oppdaget at stipuleringen hadde vært for lav dersom klager hadde respondert på oppfordringene om å lese av målere. BKK Nett AS viste til at kundeavlesningen ble registrert via telefon og det derfor ikke kan bevises hvem om har gjort en feil. BKK Nett AS besluttet å ta dette tapet. Klager ble enstemmig ikke gitt medhold.
-
Sak: 18-411 Klage vedrørende krav om erstatning – TrønderEnergi Nett AS
Saken gjaldt krav om erstatning etter strømbrudd. Krevde utgifter til ny vaskemaskin dekket. Klager hevdet at vaskemaskin ble ødelagt etter strømbrudd. Klager anførte at det ikke ble varslet før utkobling. Klager hevdet at skaden kunne vært unngått dersom de hadde blitt varslet. TrønderEnergi Nett AS viste til at det ble gjennomført en utkobling av strømforsyningen da hovedsikringen skulle byttes. TrønderEnergi Nett AS beklager dersom klager ikke fikk varsel, men fastholdt at det ikke kunne være en årsakssammenheng mellom deres utkobling av strømforsyningen og skade på klagers vaskemaskin. Under dissens ble klager ikke gitt medhold.
-
Sak: 18-433 Klage vedrørende kompensasjon for langvarig strømbrudd – Agder Energi Nett AS
Saken gjaldt langvarig strømbrudd. Klager krevde kompensasjon for langvarig strømbrudd for begge målepunkt. Klager viste til at han eier to boliger med forskjellige bruksnummer. Agder Energi Nett AS viste til at klager er registrert med to aktive målepunkt og begge målepunkt er tilknyttet samme trafokrets. Agder Energi Nett AS anførte at klager er å anse som en sluttbruker for disse to målepunkt. Agder Energi Nett AS avviste klagers krav. Klager ble enstemmig ikke gitt medhold.
-
Sak: 18-445 Klage vedrørende avtale – GNP Energy AS
Saken gjaldt tvist om inngåelse av avtale. Klager krevde at GNP Energy AS betalte faktura fra netteier for leveringspliktig strøm. Klager hevdet at GNP Energy AS ikke har gitt nødvendig informasjon til netteier, slik at det ikke var blitt opprettet en strømavtale. Klager påberopte seg god tro. Klager anførte at flere ganger har vært i kontakt med GNP Energy AS og gitt opplysninger om målerstand og målepunktid, og at han fikk inntrykk av at alt var i orden. GNP Energy AS opprettholdt sitt krav. GNP Energy AS hevdet at de ikke kan klandres for at oppkobling av kundeforholdet har tatt lang tid. GNP Energy AS pekte på at tilkoblingen har blitt avvist av netteier og det er sendt flere tilbakemeldinger til klager på dette. Klager ble enstemmig gitt medhold.